05/10/2018

Les darreres recerques en sensors, microsistemes i nanotecnologia es presenten a la URV

Els principals experts espanyols, francesos i italians es troben en unes jornades organitzades pel grup Microsistemes i Nanotecnologies per l’Anàlisi Química

L’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat Rovira i Virgili ha estat la seu aquest dijous i divendres de la novena edició de les jornades franco-espanyoles IBERNAM-CMC2. Es tracta d’un congrés que es celebra bianualment i reuneix científics i tecnòlegs de les xarxes de recerca francesa (CMC2) i espanyola (IBERNAM) en microsistemes, nanotecnologia i dispositius sensors.

Durant dos dies a Tarragona s’hi ha parlat dels sensors, dels microsensors i del desenvolupament de tecnologies. En particular, la microtecnologia, és a dir sensors miniaturitzats i de baix cost. Entre les presentacions que s’han pogut escoltar durant les jornades, s’han perfilat quines són les línies que marcaran el futur d’aquesta recerca i que passen, en part, per sistemes de recuperació d’energia en l’ambient que permeten desenvolupar sensors autònoms, que es podran distribuir per diferents espais i que no dependran de la durada de les bateries sinó que permetran captar l’energia de l’ambient i transformar, per exemple, l’energia tèrmica en elèctrica per poder operar. També el present i el futur passa per desenvolupar aplicacions que tenen a veure amb el control alimentari, en la detecció de contaminants al medi ambient i aplicacions mèdiques.

Les jornades s’han fet a la sala de Graus de la l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria.

Una altra de les tendències és la que investiga el grup de Recerca Microsistemes i Nanotecnologies per l’Anàlisi Química (Minos) de la URV, que passa pel control dels agents químics en l’ambient a través de dispositius que permeten la detecció  de possibles compostos perillosos.  Es tracta de sistemes autònoms, xarxes de sensors distribuïts en espais molt amplis -tant exteriors com interiors- que permetran fer una detecció ràpida d’un possible agent contaminant, i que poden portar a l’evacuació de l’edifici i posteriorment a fer valoració del risc amb més calma.

El congrés es desenvolupa en forma de ponències orals plenàries i una sessió de pòsters i ha comptat amb uns 85 assistents. Aquest esdeveniment ha permès assolir un millor coneixement de les activitats de recerca que, dins de l’àmbit de les xarxes representades, es desenvolupen actualment, així com establir o enfortir col·laboracions científiques internacionals en el marc europeu. Durant la trobada s’han fet reunions per tirar endavant possibles projectes conjunts europeus i s’ha parlat també del disseny d’una escola per als doctorands conjunta, de manera que un cop l’any es poguessin trobar.

El congrés l’organitza el grup de Recerca MINOS de la URV. El seu investigador principal és Eduard Llobet i és també el President de la Xarxa IBERNAM. És la primera vegada que aquestes jornades se celebren a Tarragona. En edicions anteriors s’havia celebrat a Madrid 2002, Biarritz 2004, San Sebastià 2006, Tolosa 2008, Barcelona 2010, Marsella2012, Bilbao 2014 i Tolosa 2016. Aquest any a més es compta també, de manera excepcional, amb la presència de representats de la xarxa de recerca italiana.