20/04/2015

Tallers de química, d’enologia i de medicina, a la 2a fira “Tastet de Ciència”

Escoles, instituts i divulgadors científics han tret els experiments el carrer en aquesta fira que s'ha fet aquest dissabte, 18 d’abril a Reus. La URV hi ha participat amb tallers que han atret l'interès de centenars de persones.

El Centre de Recursos Pedagògics del Baix Camp ha impulsat per segon any consecutiu  la  fira “Tastet de Ciència”. En aquesta fira hi intervenen alumnes i docents de 17 escoles i instituts de la demarcació que han portat les experiències científiques que treballen a les aules i als seus laboratoris,  al carrer. Ho han fet aquest dissabte de 16.00 a 20.00 de la tarda a la plaça Evarist Fàbregas de Reus, al centre comercial El Pallol.

Imatge dels tallers d'enologia, en què els participants posaven a prova el sentit del gust.
Imatge dels tallers d’enologia, en què els participants posaven a prova el sentit del gust.

A banda dels experiments d’alumnes i docents, durant les quatre hores de la fira s’han pogut veure divulgadors que hi han portat tallers i experiments de diferents àmbits de la ciència.  D’aquesta manera, les persones que han assistit a la jornada han pogut participar en els tallers de química, d’enologia, de comportaments saludables, de robòtica i  de matemàtiques entre altres. Aquests tallers els han dut a terme científics de Ciència en Acció, la Universitat Rovira i Virgili, de, Pèndulum, TecnoEspai i Petits Enginyers.

Els alumnes dels instituts Gabriel Ferrater i Gaudí, junt amb el CTNS i la Facultat de Química, van portar a la Fira el seu projecte "Som la Pera"
Els alumnes dels instituts Gabriel Ferrater i Gaudí, junt amb el CTNS i la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, van portar a la Fira el seu projecte “Som la Pera”

Per part de la URV  la Facultat de Química hi ha portat dos tallers: un de determinació de pH de forma casolana i un altre de fluorescència ultraviolada, on els assistents han pogut veure  el color que té, per exemple, la tònica quan s’il·lumina amb llum ultraviolada o els additius que porten els detergents que fan que la roba es vegi més blanca. La Facultat d’Enologia hi ha impartit el  taller estimulació dels sentits, en què els participants s’han submergit en el món de la per­cepció i els sentits. S’hi han mostrat els gustos principals (dolç, salat, àcid, amarg i umami), així com les sensacions tàctils (untuositat), les sensacions (com la sequedat) i l’associació d’aromes amb els gustos. La Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, junt amb el CTNS i l’Hospital Sant Joan de Reus, i amb la col·laboració dels INS Gabriel Ferrater i Gaudí hi han realitzat tallers relacionats amb el projecte EYTO de promoció d’hàbits i estils saludables de vida.

La Facultat de Química hi va portar diferents experiències, entre les quals un a de fluorescència.
La Facultat de Química hi va portar diferents experiències, entre les quals una per parlar de la fluorescència.

La  trobada impulsa l’apropament de les diferents disciplines científiques i les seves aplicacions a la població, fent-los participar de les experiències, models i simulacions. També es vol donar a conèixer les activitats i experiències que es realitzen a les aules dels centres educatius i  impulsar el reconeixement de la tasca docent dels professionals.

“Tastets de Ciència” és una iniciativa organitzada pel Centre de Recursos Pedagògics del Baix Camp en col·laboració amb la Diputació de Tarragona, l’Ajuntament de Reus, “La Caixa”, la Universitat Rovira i Virgili i el Museu de Matemàtiques de Catalunya.