12/05/2015

Les Jornades Escritoras en la Universidad acosten les autores als lectors

Els dies 11 i 12 de maig, amb la intenció de promocionar la literatura, nou escriptores en castellà i català es posen en contacte directe amb el públic a la URV. Les Jornades, amb entrada lliure, reivindiquen la presència de la dona en l'àmbit literari i acosten la universitat a la societat

L' escriptora Espido Freire, durant la seva intervenció.

La idea és que a les sessions, tot i que són de format lliure, les autores presentin la seva última obra. Intervenen les escriptores Margarida Aritzeta (URV), Marta Robles, Nativel Preciado, Teresa Domingo; Ondina Zea, Jenn Díaz, Luz Gabás, Espido Freire i Carme Riera. Coral Cuadrada i Esther Gutiérrez, de la URV, pronuncien conferències d’investigació.

Ondina Zea és una escriptora hondurenya que ha publicat la seva primera novel·la, “Bajo un mismo cielo”. Luz Gabás acaba de publicar “Regreso a tu piel” (2014). Va escriure la seva primera novel·la al 2012, “Palmeras en la nieve”, i va ser un èxit editorial, traduïda a cinc idiomes.

Jenn Díaz pertany a la generació de narradores en castellà nascudes en els anys 80. La seva última obra és “Es un decir” (2014) i la primera, “Belfondo” (2011). Teresa Domingo Catalá és poetessa i va rebre el Premio Nacional de Poesía José Zorrilla (2006).

Marta Robles, periodista i escriptora, va guanyar el premi de novel·la Fernando Lara 2013 amb “Luisa y los espejos” i ha rebut reconeixements en el seu vessant periodístic. Nativel Preciado comparteix també els dos oficis. Al 2014 va guanyar el premi de novel·la Fernando Lara amb l’obra “Canta sólo para mí”.

Espido Freire va rebre el premi Planeta al 1999 per “Melocotones helados” i és l’escriptora més jove que l’ha guanyat. Va debutar  al 1998 amb “Irlanda”, que va obtenir el premi francès Millepage a la novel·la considerada la revelació estrangera.

Carme Riera, la vuitena dona que ocupa un lloc a la Reial Acadèmia Espanyola al 2013, és autora, entre moltes altres, d”Una primavera per a Domenico Guarini”, “Dins el darrer blau” o “La meitat del l’ànima”, i ha rebut molts premis. Margarida Aritzeta, professora de la URV, és autora de novel·les, també novel·la negra com la última obra “L’amant xinès”, i de literatura infantil i juvenil.

A les Jornades participen joves escriptores i altres amb llarga trajectòria.

A les Jornades també caben dues conferències d’investigació: la que pronuncia la professora Coral Cuadrada, “Les dones als orígens de Torreforta”, i la d’Esther Gutiérrez, “Remedios Jover Cánovas: de la defensa de Madrid a la Batalla del Ebro”.

L’activitat està reconeguda com formativa per al professorat de secundària. Organitza el Departament de Filologies Romàniques, amb la col·laboració del grup de recerca GRELALIC, unitats de la URV, institucions públiques i empreses.

Teniu tota la informació sobre les Jornades aquí.