18/03/2015

Les guies dietètiques dels Estats Units incorporen les recomanacions del projecte Predimed

Les noves guies dietètiques dels Estats Units inclouen la dieta mediterrània i els resultats del projecte Predimed (Prevenció amb Dieta Mediterània) com a principals recomanacions per evitar les malalties cardiovasculars i per tenir una alimentació saludable.

L’edició de les noves guies dietètiques que elabora el Secretariat de Salut i Serveis Humans i el Secretariat d’Agricultura dels Estats Units ja inclouen la dieta mediterrània i els resultats del projecte Predimed (Prevenció amb Dieta Mediterània) com a principals recomanacions per evitar les malalties cardiovasculars i per tenir una alimentació saludable. Aquestes guies, que es revisen en base les darreres evidències científiques,  són les que s’utilitzen com a base per al disseny dels programes d’educació nutricional i alimentària i marquen les tendències de consum en base als recents coneixements científics. En el projecte Predimed hi ha tingut una participació activa la Unitat de Nutrició Humana de la URV i de l’IISPV  -dirigida pel professor de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, Jordi Salas-Salvadó catedràtic de Nutrició i Bromatologia de la URV i  investigador  del CIBERobn- en col·laboració amb l’Institut Català de la Salut. Segons Salas-Salvadó aquest és un “canvi important per les recomanacions dietètiques ja que tenen en compte el risc de malalties cardiovasculars i la diabetis” i explica que, el que es té present en aquestes guies és un patró dietètic, més que no pas els nutrients i els aliments de forma aïllada.

Aquestes recomanacions “tenen un gran impacte a nivell mundial” apunta el doctor,  ja que marquen les tendències de consum. Els resultats del primer projecte Predimed han facilitat que la dieta mediterrània hagi entrat a formar part de l’evidència científica i passi a ocupar un lloc destacat com un dels patrons dietètics més saludables per a la prevenció de les malalties cardiovasculars, com van evidenciar les conclusions d’aquest assaig clínic.

Unitat de Nutrició Humana de la URV.
Una imatge dels membres de la Unitat de Nutrició Humana de la URV, al pati de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de Reus.

Predimed és un assaig clínic multicèntric dut a terme entre els anys 2003 i 2011 en què s’ha avaluat  l’eficàcia de la dieta mediterrània en la prevenció primària de malalties cardiovasculars i la diabetis després de fer el seguiment de més de 7.000 persones d’entre 55 i 80 anys durant una mitjana de cinc anys.  D’aquest projecte se n’han publicat prop de 150 articles científics i els seus responsables apunten que la gran quantitat de dades que s’han recollit durant l’assaig els permet poder continuar explotant els resultats durant molts anys més, degut a la gran quantitat de mostres biològiques que es poden utilitzar.

L’assaig l’han dut a terme 16 grups d’investigació de set comunitats autònomes , liderats pel Dr. Ramon Estruch del Hospital Clínic de Barcelona i ha estat finançat per l’Institut de Salut Carlos III per mitjà de les xarxes temàtiques de recerca cooperativa i del CIBER de Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBERobn). Fa un any i mig es va iniciar un nou estudi , el Predimed Plus, que té per objectiu determinar l’efecte sobre la mortalitat  cardiovascular ajuntant per primera vegada un patró de dieta mediterrània tradicional hipocalòrica amb activitat física i teràpia conductual. Es tracta d’un assaig clínic aleatoritzat de prevenció primària cardiovascular en pacients d’edat avançada amb sobrepès o obesitat i síndrome metabòlica en  una mostra de 6.000 persones, 300 dels quals procedents del node Reus-Tarragona.

Més informació: Scientific Report of the 2015 Dietary Guidelines Advisory Comitee