26/11/2015

Les persones afectades per una malaltia mental tenen menys ADN mitocondrial en sang

Diversos treballs de recerca del Grup Pere Mata sobre esquizofrènia, trastorns de l’espectre autista, discapacitat intel·lectual i síndrome de fatiga crònica coincideixen en el fet que el contingut d'ADN mitocondrial en sang és menor en les persones afectades per aquestes patologies

Il·lustració d'un mitocondri

Aquests resultats indicarien que en les malalties estudiades hi ha una disfunció mitocondrial que, a més, es detecta en els leucòcits (les cèl·lules de la sang) perquè no es pot accedir al cervell per saber si hi ha aquestes disfuncions. Els diferents estudis també han coincidit en trobar que les característiques clíniques associades als trastorns mitocondrials són més freqüents en el grup de pacients que en els controls.

Els mitocondris són orgànuls de les cèl·lules i contenen de mitjana de 2 a 10 molècules d’ADN mitocondrial. S’encarreguen de generar la major part de l’energia que necessita l’organisme per a les seves funcions vitals. Per tant, cada cèl·lula pot tenir diversos mitocondris, en funció de les necessitats d’energia que té, i un determinat contingut d’ADN mitocondrial.

En els diversos treballs que s’han fet, s’ha comparat el contingut d’ADN mitocondrial en les cèl·lules sanguínies de pacients de qualsevol de les patologies estudiades i individus sans de la població en general, i s’ha trobat menys contingut d’ADN mitocondrial en els primers.

L’estudi de l’ADN mitocondrial en relació a l’esquizofrènia, els trastorns de l’espectre autista, la discapacitat intel·lectual i la síndrome de fatiga crònica és una de les línies de recerca de l’Hospital Universitari Institut Pere Mata. De fet, actualment s’han publicat o estan pendents de publicació en revistes especialitzades fins a vuit treballs de recerca d’investigadors del Grup Pere Mata relacionats amb l’estudi de l’ADN mitocondrial.

Aquest dimecres , dia 25, d’han exposat els resultats dels treballs relacionats amb l’ADN mitocondrial a l’Institut Pere Mata de Reus, durant la sessió d’actualitzacions en l’assistència a la salut mental: recerca i innovació que porta per títol “La patologia mitocondrial en els trastorns psiquiàtrics: resultats d’estudis del Grup Pere Mata”.

La sessió anirà ha anat a càrrec de Lourdes Martorell, doctora en Biologia, investigadora del Grup de Genètica i Ambient en la Psicosis de l’Hospital Universitari Institut Pere Mata, de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili i del Cibersam i professora de la URV.