09/05/2019

Les pràctiques de primer i quart són les que més estrés generen als estudiants d’infermeria

El campus Terres de l’Ebre commemora el Dia Internacional de la Infermeria amb una jornada que ha tractat, entre altres temes, sobre la necessitat de fer més visible la professió

Un moment de la taula rodona sobre la tutorització de les pràctiques clíniques a l'Aula Magna del campus Terres de l'Ebre.

El campus Terres de l’Ebre de la URV ha commemorat aquest dijous el Dia Internacional de la Infermeria, una efemèride que el campus ebrenc té marcada des de sempre al seu calendari i que li serveix per analitzar aquells temes que preocupen tant a professionals com estudiants.

Aquest any, un dels temes que s’ha tractat ha estat la importància en la tutorització de les pràctiques clíniques, que des de primer curs del grau d’Infermeria els i les estudiants fan a diferents centres de salut del territori. “El pitjor és el primer any perquè arribes i no saps ben bé que et trobaràs, i el quart i últim perquè penses: si ara encara no sóc capaç de fer-ho bé, com ho faré quan hagi acabat”, assenyala Àngela Fauró. Ella es va graduar el curs passat i actualment treballa a un centre hospitalari del territori i ja ha fet de tutora de pràctiques. Aquesta infermera recent titulada ha intervingut juntament amb dos tutores de pràctiques més veteranes, Maria Jesús Galiana i Carme Montañés; un tutor de pràctiques en salut mental, Roger Ferrer, i una estudiant de quart que està a punt d’acabar les pràctiques, Anna Tardà.

Alguns missatges sobre l’ofici d’infermer penjats a la porta de l’Aula Magna.

Tots han coincidit en què la figura del tutor de pràctiques és molt important a l’hora de donar seguretat als estudiants i es crea un vincle entre els dos que se sol mantenir després de les pràctiques. També han posat de manifest la importància del treball en equip. “Més que els coneixements i les habilitats, que això s’adquireix amb el temps, el més important dins aquesta feina és saber trobar el teu rol dins l’equip. Això, quan les coses no et surten bé, evita molta frustració”, ha apuntat Maria Jesús Galiana.

Un altre aspecte que han posat damunt la taula és la dificultat que es troben els tutors de pràctiques a l’hora d’avaluar els estudiants. “Per mi és molt complicat i crec que estaria bé que pogués haver alguna mena d’autoavaluació”, ha assenyalat Roger Ferrer. “Caldria fer una avaluació inicial i una final per valorar l’esforç que ha fet l’estudiant”, assenyala per la seua banda, Carme Montañés.

Dins la jornada també han tingut un protagonisme important els estudiants internacionals que actualment estan fent els seus estudis d’Infermeria al campus Terres de l’Ebre. I també hi hagut una xerrada a dos bandes entre la professora d’Infemeria i infermera, Pilar Vallano, i la periodista de la Plana Ràdio, Tere Giner, que han provat d’explorar com es veuen els i les infermeres i com els i les veuen els altres. La conclusió principal ha estat que cal apostar per l’excel·lència de la feina ben feta i donar més visibilitat a un ofici vocacional, l’objectiu principal del qual és tenir cura de les persones.

Com a final d’activitat se’ls ha preguntat per què han optat per ser infermers i infermeres i se’ls ha convidat a escriure en un post-it i enganxar-lo a l’entrada de l’Aula Magna. “La meua mare és també infermera i ella estava a l’àrea d’hemodiàlisi i des de petita veia l’agraïment que li professava la gent, per això des de petita sempre vaig voler ser com ella”, ha explicat una de les estudiants presents a la sala.