21/01/2019

Les universitats i el govern espanyol obren un diàleg per incorporar els estudiants en pràctiques a la Seguretat Social

Volen reconèixer el valor de les pràctiques acadèmiques externes i evitar que les universitats tinguin despeses afegides per l'aplicació de la nova normativa

El Real Decret Llei 28/2018 que el govern espanyol va aprovar el passat 28 de desembre per a la revalorització de les pensions públiques i altres mesures urgents preveu que els estudiants que facin les pràctiques acadèmiques externes s’incorporin al règim general de la Seguretat Social. La intenció del govern és reconèixer així el valor de les pràctiques, reforçar el sistema de protecció social dels estudiants i millorar la transparència de les empreses.

No obstant això, la nova normativa podria ser contraproduent, segons va alertar la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE), tant en la concepció del que són les pràctiques com en la seva aplicació concreta, sobretot en allò referent a qui s’ha de fer càrrec de les cotitzacions i com. Perquè això podria comportar dificultats no només per a les universitats, sinó també per als estudiants, que veurien reduïda l’oferta de pràctiques.

És per aquest motiu que ja s’ha obert una taula de diàleg entre la pròpia CRUE, el Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats i el Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat Social. En la primera reunió que van mantenir el passat 16 de gener, el Ministeri de Ciència Innovació i Universitats va expressar la intenció que les universitats no tinguin despeses afegides alhora que els estudiants guanyin drets de protecció social. També es va acordar que la normativa no entrarà en vigor fins al proper curs universitari 2019-20, en comptes d’aquest curs.

Per últim, les mateixes institucions que formen part de la taula de diàleg s’han compromès a estudiar un informe de la CRUE sobre les pràctiques acadèmiques en diverses titulacions, que abordaran durant la reunió que tindrà lloc la setmana vinent.