20/11/2017

Les universitats públiques catalanes generen l’1,4% del PIB

Un informe estudia per primera vegada els impactes socioeconòmics directes de les universitats i el sistema de recerca pública de Catalunya

La formació i la recerca científica són els impactes de major abast.

L’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) ha fet públic avui dilluns l'”Informe d’impactes socioeconòmics de les universitats i el sistema públic de recerca de Catalunya”, que constata l’efecte multiplicador de l’activitat econòmica del sistema públic català de coneixement. Així, les universitats públiques catalanes contribueixen a l’economia catalana amb l’1,4% del PIB i generen 45.000 llocs de treball a temps complet. Si s’hi sumen les dades del sistema públic de recerca, la contribució al PIB català puja fins a l’1,7% i els llocs de treball generats fins a més de 60.000.

És la primera vegada que s’estudia l’impacte socioeconòmic directe del sistema públic català d’universitats i de recerca en un informe que dóna comptes del retorn de la inversió pública. Més concretament, s’ha quantificat l’efecte que va generar l’activitat del conjunt d’universitats públiques catalanes i d’altres entitats associades al sistema públic d’R+D+i sobre l’economia catalana l’any 2015. S’ha fet en quatre variables: el nivell de facturació i producció, la contribució al PIB, les rendes salarials i fiscals associades i els llocs de treball a temps complert.

El sistema català d’universitats públiques a Catalunya (SiCUP) va generar una facturació total per valor de 4.545 milions d’euros. Fruit de l’existència del SiCUP es van generar 2.955 milions d’euros de PIB, la qual cosa suposa una contribució de l’1,4% al PIB de Catalunya. Pel que fa al mercat de treball, l’activitat de la SiCUP va crear o mantenir 44.776 llocs de treball a temps complet, el 62,10% dels quals són directes.

Pel que fa al sector recerca, l’any 2015 va generar una facturació de 5.714 milions d’euros, amb una contribució al PIB de 3.660 milions d’euros, que és l’1,7% del PIB català. A més a més, ha contribuït a crear o mantenir 60.313 llocs de treball directes i indirectes a temps complet.

Un moment de la presentació de l'”Informe d’impactes socioeconòmics de les universitats i el sistema públic de recerca de Catalunya”, impulsat per l’ACUP, a l’auditori de La Pedrera, a Barcelona.

Els autors de l’informe són Jordi Suriñach, director del Laboratori d’Economia Aplicada AQR-Lab de la Universitat de Barcelona, i Juan Antonio Duro, professor del Departament d’Economia de la URV, que n’ha coordinat una part. Aquest capítol, “La Universitat pública catalana com a eina de dinamització i transformació socioeconòmica territorial: anàlisi d’indicadors i dimensions clau”, aporta una anàlisi qualitativa de cinc dimensions estratègiques: el mercat de treball, la innovació i transferència, la internacionalització, l’emprenedoria i la responsabilitat social. Ha estat elaborat per Juan Antonio Duro, Agustí Segarra i Mertxe Teruel, del departament d’Economia, i Pere Segarra i Dolors Setó, del departament de Gestió d’Empreses.

La primera edició d’aquest Informe impulsat per l’ACUP se suma a la publicació d’altres estudis que prenen el pols al sistema públic universitari català com l’”Informe d’indicadors de recerca i innovació de les universitats públiques catalanes” i l’”Informe d’indicadors de formació i docència de les universitats públiques catalanes”. El conjunt dels estudis, que es pot consultar a www.indicadorsuniversitats.cat/impactes, mostra que els impactes de les universitats a la societat són múltiples.