06/03/2019

Les universitats reclamen rigor als partits que posen en dubte les polítiques d’igualtat

Admeten, en diferents comunicats, que cal trencar els estereotips en l'activitat docent, professional i de recerca per assolir la igualtat efectiva a l'àmbit universitari

La Crue Universidades Españolas, l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i la Comissió Dona i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), organismes dels quals forma part la URV, han publicat manifestos i comunicats en els quals destaquen la rellevància de les universitats per a la consecució de la igualtat efectiva entre homes i dones amb motiu del Dia Internacional de les Dones, que se celebrarà el proper 8 de març.

En un pas més enllà, la Crue, que aplega totes les universitats espanyoles, reivindica en el seu manifest la importància dels estudis sobre les desigualtats de gènere, que “han aportat un rigorós corpus teòric, avalat científicament, que no mereix ser posat en dubte amb arguments exclusivament ideològics, com s’ha fet en els últims mesos”. També, gràcies a la recerca, avui disposem d’una legislació i unes polítiques públiques d’igualtat innovadores. És per això que les universitats es mostren preocupades pels debats que qüestionen la pròpia existència de les polítiques d’igualtat i la lluita contra la violència de gènere i reclamen als partits polítics que tractin “amb rigor i responsabilitat les polítiques d’igualtat i deixin a la literata acadèmica especialitzada i al coneixement expert de gènere il·lustrar aquestes discussions”.

D’altra banda, la mateixa Crue i el comunicat emès per l’ACUP coincideixen a admetre la persistència de desigualtats a l’àmbit universitari, amb exemples com la bretxa salarial, el sostre de vidre i la incapacitat per equilibrar el nombre d’alumnes homes i dones a les carreres tecnològiques. Per aquest motiu l’ACUP considera que la universitat ha de jugar “un paper decisiu a l’hora de trencar estereotips en l’activitat docent, professional i de recerca”, i que cal posar fi a les discriminacions i violències que pateixen les dones, tant dins com fora de la universitat.

La Comissió Dona i Ciència, adscrita a la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement, ha consensuat un manifest amb totes les universitats catalanes que apel·la a la responsabilitat de les universitats per ser no només un espai de denúncia de la desigualtat de gènere existent, sinó també un espai de transformació social a per combatre la discriminació envers les dones, des del compromís amb polítiques efectives d’igualtat de gènere. El manifest subratlla la necessitat de dotar la comunitat universitària de les eines necessàries perquè la incorporació de la perspectiva de gènere en la recerca i la docència per combatre els estereotips i els rols androcèntrics sigui transversal. De fet, és una assignatura pendent, que vol subsanar-se a partir del curs 2020-2021. El mateix manifest posa de relleu la segregació vertical de les universitats i la segregació horitzontal en la distribució de l’estudiantat a les diferents titulacions.