18/07/2016

Les XXX Jornades Internacionals per a Professors de Català a l’exterior es fan a la URV

La Universitat Rovira i Virgili de Tarragona acull del 18 al 21 de juliol les Jornades Internacionals per a Professors de l’Institut Ramon Llull, que enguany arriben a la trentena edició. Hi participen prop de 80 docents de la Xarxa Universitària d’Estudis Catalans a l’exterior. L’acte institucional per celebrar el trentè aniversari es fa el 20 de juliol amb la presència de Santi Vila, conseller de Cultura de Cultura de la Generalitat. També té lloc un concert de Maria del Mar Bonet en el marc de les commemoracions de l’Any Llull

Professors de català en una de les sessions de treball de les Jornades.

Les Jornades Internacionals per a Professors de català a l’exterior són el principal espai de formació adreçat al professorat de la Xarxa. També són un punt de trobada, debat i reflexió per compartir projectes i experiències didàctiques, amb la finalitat de contribuir a la millora de la qualitat i la innovació de la docència i consolidar progressivament la presència del català a l’exterior. L’IRL organitza aquestes Jornades des de la seva 17a edició a l’any 2003, quan va assumir la competència de coordinar els estudis de català a l’exterior.

Al llarg de quatre dies, prop d’un centenar de docents de la Xarxa Universitària d’Estudis Catalans a l’exterior participen a presentacions i tallers al voltant d’activitats d’innovació docent i estratègies d’aprenentatge del català com a llengua estrangera. Les sessions de formació van a càrrec de professorat especialitzat, tant d’universitats catalanes com dels mateixos docents de la Xarxa o d’altres institucions com ara el Consorci per a la Normalització Lingüística, L’Escola Oficial d’Idiomes Barcelona – Drassanes i les universitats catalanes. Les lliçons inaugural i de cloenda van a càrrec dels professors de la URV Miquel Àngel Pradilla i Magí Sunyer que pronuncien respectivament les conferències titulades “La catalanofonia. Una comunitat del segle XXI a la recerca de la normalitat lingüística” i “Identitats en la literatura del segle XIX: catalanisme i republicanisme”. Intervenen també, de la URV, Isabel Oltra-Massuet (Departament d’Estudis Anglesos i Alemanys) i Mònica Batet (Servei de Recursos Lingüístics).

Participants a les Jornades, durant el temps d'esbarjo.
Participants a les Jornades, durant el temps d’esbarjo.

Per celebrar que les Jornades Internacionals arriben a la seva trentena edició, el dia 20 de juliol s’ha programat una jornada oberta als professionals de la llengua catalana i a la comunitat universitària dins del territori. Com a acte inaugural de la jornada oberta, Albert Soler, professor de literatura catalana medieval a la Universitat de Barcelona, pronuncia la conferència ‘Ramon Llull i la ciència alternativa: reflexions sobre els usos lingüístics a la universitat ahir i avui’, precedida d’una sessió presidida per: Santi Vila, conseller de Cultura, Josep Fèlix Ballesteros, alcalde de Tarragona, Manuel Forcano, director de l’IRL, Josep Pallarès, director general d’Universitats de la Generalitat de Catalunya i Antoni Gonzàlez Senmartí, delegat per a Relacions Institucionals del rector de la Universitat Rovira i Virgili.

Així mateix, destaquen en aquesta jornada les comunicacions del professorat de la Xarxa, un conjunt de diàlegs conduïts per Màrius Serra, com ara ‘Traducció literària: formant traductors per a la projecció cultural’ o ‘La Xarxa universitària d’estudis catalans a l’exterior, una font d’oportunitats’, o la conferència de cloenda ‘Paraules i silenci: una dicotomia de jerarquia fluïda a L’aniversari, d’Imma Monsó’, de Montserrat Lunati, de la Universitat de Cardiff.

Al vespre, també com a novetat per aquesta edició, Maria del Mar Bonet ofereix el concert Alenar Llull al Pla de la Seu de Tarragona, que s’emmarca dins la programació del Festival d’Estiu de Tarragona i que és gratuït i obert al públic. Tant la conferència inaugural com el concert de Maria del Mar Bonet constitueixen l’aportació d’aquestes jornades a l’Any Llull, el programa per commemorar el setè centenari de la mort del filòsof i escriptor mallorquí.

L’Institut Ramon Llull (IRL) promou els estudis de llengua i cultura catalanes a les universitats de l’exterior. Amb aquesta finalitat, l’IRL subscriu acords amb universitats de l’exterior per tal de promoure-hi la docència d’estudis catalans i coordina i ofereix suport a més de cent quaranta centres amb presència dels estudis catalans a tot el món. En paral·lel, secunda les associacions internacionals de catalanística i estimula els estudis avançats i la recerca sobre estudis catalans en universitats de prestigi. Com a organisme oficial de certificació dels coneixements de català a l’exterior, organitza proves per a acreditar els diferents nivells, d’acord amb el Marc europeu comú de referència per a les llengües. Amb l’objectiu de garantir la qualitat de la docència, ofereix formació permanent al professorat i promou accions adreçades als estudiants de l’exterior per tal que completin la seva formació lingüística. Impulsa la realització d’activitats acadèmiques i culturals a les universitats de l’exterior per tal d’afavorir la difusió de la llengua i la cultura catalanes.

La 30ena edició de les Jornades Internacionals per a professors de català a l’exterior està organitzada per l’Institut Ramon Llull i la Universitat Rovira i Virgili amb el suport de l’Ajuntament de Tarragona, la Fundació Privada Mútua Catalana i Tarragona Turisme.

Per a més informació i programa: http://www.llull.cat/monografics/jornades16/