20/10/2018

“Les zones rurals van tenir un paper molt important en l’impuls de les idees democràtiques”

Montserrat Tura obre el curs Dones, Salut i Educació de Deltebre posant en valor l’ideari del cooperativisme i la solidaritat impulsat des de les zones rurals a través de la història de la seua família

Rosa Queral i Montserrat Tura en el moment de la presentació de la conferència.

L’exalcaldessa de Mollet del Vallès i exconsellera d’Interior i de Justícia dels governs de la Generalitat de Pasqual Margall i José Montilla, Montserrat Tura, va ser l’encarregada d’inaugurar  el passat divendres 19 d’octubre la tretzena edició del Curs Dones, Salut i Educació de Deltebre, organitzat pel departament de Pedagogia de la URV, l’Ajuntament de Deltebre i l’Institut Català de les Dones. El curs té entre els seus objectius provocar debats sobre temes relacionats amb les desigualtats socials, especialment aquelles que incideixen en la pau, la salut, la llibertat i l’educació de les persones.

El títol de la seua conferència -la primera de les onze programades- portava per títol Amb mirada de dona: la República pagesa. Basant-se en gran part en el llibre República pagesa. Vindicació del catalanisme rabassaire, amb el qual Tura va guanyar el premi Carles Rahola d’assaig el 2017, la conferència va incidir sobretot en l’ideari sorgit del cooperativisme de principis del segle XX impulsat pels rabassaires, l’ajuda mútua o solidaritat envers les persones més desfavorides, la coeducació i l’associacionisme com a puntals per cobrir les necessitats de la gent.

De fet, tant en el seu llibre com en la seua conferència, Tura recupera la història familiar del seu besavi Joan Tura, fill de pagès sense terres; i del seu avi Feliu Tura. Tots dos van estar molt involucrats en els moviments polítics de l’època, i van ser alcaldes de Mollet: el primer durant la Mancomunitat, i el segon durant la segona República. “Les zones rurals també van tenir un paper molt important en l’impuls de les idees democràtiques, no tot es va coure a les grans ciutats”, va assenyalar Tura durant la seua conferència.

L’exconsellera va fer una repàs dels esdeveniments de principis del segle XX i va destacar el paper de Maria Ros, la seva àvia, defensora de la igualtat, que va viure amb gran passió el debat sufragista i que va participar en moltes activitats públiques. El paper de les dones va ser important abans i també durant la fosca postguerra encarregant-se de que els aliments arribessin a les famílies represaliades.

Tot i els aiguats del divendres, una seixantena de persones va assistir a aquesta primera conferència, que va servir d’inauguració del curs Dones, Salut i Educació, a càrrec de l’alcalde de Deltebre, Lluís Soler; la coordinadora de l’Institut Català de les Dones a l’Ebre, Carme Valls, i les directores del curs, Rosa Queral i Carmen Ponce, que va intervenir en representació de la cap del Departament de Pedagogia de la URV, la doctora Juana Maria Tierno.

En total s’han programat onze conferències fins al 16 de setembre de l’any vinent. Tracten temes tan diversos com la salut (depressió, hormones, o cuentoteràpia); educació i coeducació des de diferents perspectives; i temes més relacionats amb les dones que van des del llenguatge fins a la filosofia.

La inscripció a aquest curs és gratuïta i per rebre el certificat final cal haver assistit a un 80% de les classes. De moment, hi ha més d’una cinquantena de persones inscrites.

El programa es pot descarrega en aquest enllaç.