31/10/2017

L’ETSE impulsa un projecte d’innovació educativa per millorar la qualitat dels treballs de secundària

"Gendering Research" construeix una comunitat d'aprenentatge de prop de 40 alumnes i professors de quatre instituts que també incorpora la perspectiva de gènere als treballs de recerca

Teresa Torres-Coronas presenta el projecte "Gendering Research" als alumnes de l'Institut Narcís Oller.

“Gendering Research” és el projecte d’innovació educativa adreçat a estudiants d’educació secundària que aquest novembre posa en funcionament l’ETSE amb la col·laboració de la xarxa europea de formació en igualtat coordinada per la URV G-NET i la plataforma virtual Messagenes. Es tracta d’una prova pilot per construir una comunitat d’aprenentatge per a l’elaboració de treballs de recerca de secundària en què alumnes i professors aprenen conjuntament a incorporar la perspectiva de gènere i millorar la qualitat dels treballs acadèmics.

Aquest curs 2017-18 hi participen 36 estudiants i tutors de treballs de recerca de quatre centres de secundària: l’Institut Nacis Oller de Valls, l’Institut Baix Camp i el Col·legi Maria Rosa Molas de Reus, i l’Institut Joan Amigó de l’Espluga de Francolí. Durant el procés adquiriran coneixements per millorar el rigor científic del treball de recerca de batxillerat: des de com fer una bona introducció a quins elements cal incloure a les conclusions o com evitar el plagi, entre altres. També aprendran a incorporar la perspectiva de gènere en la formulació de la hipòtesi, el mètode de recerca i la presentació de dades.

La URV ha elaborat el material educatiu, les tasques i els vídeos que, a través de la plataforma Messagenes, de seguiment de projectes i anàlisi de l’impacte social, guien a professors i estudiants en les diverses fases d’elaboració del treball. Així, el projecte “explota el poder de la intel·ligència col·lectiva connectant diferents centres educatius amb la creació d’una comunitat d’aprenentatge”, explica l’impulsora de la iniciativa Teresa Torres-Coronas, professora de Gestió d’Empreses a l’ETSE.

Es tracta, doncs, que de la interacció entre els diferents membres d’aquesta comunitat d’aprenentatge i les eines de la plataforma incrementi la qualitat i quantitat del coneixement dels qui hi participen en el que es coneix com a intel·ligència col·laborativa: una forma de connectar persones i tecnologia per actuar de manera més intel·ligent que una sola persona, grup o ordinador. “Tothom pot interaccionar amb tothom: un estudiant pot ajudar a un altre estudiant i un professor a estudiants del seu institut o d’altres perquè tothom pot aportar una solució”, diu Torres-Coronas. A més a més, el professorat de la URV també hi intervé proporcionant retroalimentació als estudiants.