16/11/2017

L’evolució dels laboratoris a través de l’art i dels llibres centra la inauguració de la Facultat de Química

Durant l’acte la degana ha destacat l’augment de la demanda dels estudis, l’inici del grau íntegre en anglès, el segell d’acreditació excel·lent dels graus i l’alta capacitat investigadora

Inauguració de curs de la Facultat de Química, coincidint amb Sant Albert Magne.

Un viatge a través dels segles per veure l’evolució dels laboratoris mitjançant els manuals, pintures, gravats i les obres literàries. És el que ha fet Santiago Álvarez, catedràtic de Química inorgànica de la Universitat de Barcelona en la lliçó d’inauguració del curs de la Facultat de Química de la URV coincidint amb la diada de Sant Albert Magne.  Ha mostrat com eren les operacions químiques en temps dels egipcis i als segles XIV i XV, quan es localitzaven a l’aire lliure ja que no es fins al segle XVI que ja es comencen a veure les representacions d’una estança interior, moltes vegades, en el que se suposa que és una cuina. A través d’aquestes obres d’art i dels escrits, es mostren els laboratoris dedicats a la química de segles ençà com espais desordenats, on s’hi barregen la música, la pregària, animals vius dissecats, cartes, etc., el que el conferenciant ha anomenat “el paradigma del caos”. Els quadres també mostren aquestes estances com indrets amb risc i on hi és poc provable la presència de les dones, a excepció  de les que que estan fent alguna altra tasca que no és la d’investigadora.

Un moment de la conferència del catedràtic Santiago Álvarez.

Els manuals van posant ordre i ja al segle XIX i sobretot al XX apareixen els laboratoris més endreçats i es comença a fer èmfasi en la necessitat de tenir mesures de seguretat, tot i que en molts quadres del XIX es veu que encara no hi ha llum elèctrica, ni bates, ni ulleres ni campanes extractores. El professor ha parlat dels diferents tipus de laboratoris que han anat apareixent al llarg dels anys, els laboratoris portàtils per a vaixells, per a trens i els que s’utilitzen actualment per a les expedicions en coets. Álvarez ha definit els laboratoris com un lloc vocacional, una cambra per a la felicitat i la seu de l’esperança i ha citat Pasteur anomenant-los “estances sagrades”.

Reconeixements als millors estudiants

Durant l’acte s’ha lliurat un premi als estudiants amb millor nota d’accés que han iniciat estudis de grau a la Facultat el curs 2017-18 a Ylènia Avivar, del grau de Bioquímica i Biologia Molecular; Thiago Gilmartin, del grau de Química, i Oriol Ruiz, del doble grau de Biotecnologia i Bioquímica i Biologia Molecular. El premi, un lot de llibres relacionats amb els seus estudis.

Els estudiants Ylènia Avivar, Thiago Gilmartin i Oriol Ruiz, acompanyats del vicerrector de Política Científica i de Recerca, Josep Manel Ricart; la degana, Yolanda Cesteros;  la presidenta de l’AEQT, Teresa Pallarès, i la secretària de la facultat Itziar Ruisánchez

També s’han lliurat els reconeixements de la Societat Catalana de Química als millors treballs de final de grau a Raül Lleberia i a Carles Sunyol.

Els  estudiants premiats pels millors treballs de recerca, acompanyats pels membres de la taula inaugural i pel president de la Societat Catalala de Química, Carles Bo.

S’ha fet un reconeixement al personal jubilat, el professor Francesc Xavier Rius, i Pilar Garcia (PAS); i als qui han complert 25 anys de dedicació en el curs passat, que han estat Ricard Boqué. Eva Pocurull, Núria Ruiz, Mar Reguero, Elena fernández i i Itziar Ruisánchez.

Més demanda de places i grau en anglès

La degana del centre, Yolanda Cesteros, ha destacat durant la inauguració que en els graus de Química i de Bioquímica i Biologia Molecular hi ha hagut més demanda de places que les ofertes i de les 80 places de primer de grau que s’ofereixen, 17 alumnes faran tot el grau en anglès. La URV es converteix així en l’única universitat catalana que ofereix aquesta opció. Ha destacat també l’obtenció del segell d’acreditació excel·lent dels graus per part de l’Agència de Qualitat Universitària i ha remarcat la capacitat investigadora, que ha personalitzat en Elena Fernández,  premi a l’Excel·lència Investigadora de la Reial Societat Espanyola de Química 2017. Ha destacat la posada en marxa, aquest curs,  d’un nou màster en Genètica, Física i Química Forense.

Han acompanyat a la mesa Teresa Pallarès presidenta de l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT) qui ha posat de relleu la importància de la relació de la Facultat amb el sector industrial i la voluntat de seguir col·laborant;  i  Josep Manel Ricart, vicerector de Política Científica i de Recerca, que ha repassat, amb dades, el pes científic que la recerca que es fa ens els diferents departaments de química té en el total de la Universitat, que l’ha quantificat del 24%. Ricart ha agraït la tasca dels investigadors, sobretot d’aquells que ja tenen més de 50 publicacions. També hi ha estat present Itziar Ruisánchez, secretària de la Facultat.