29/07/2015

L’investigador de la URV, Joan Maria Thomàs, guardonat amb la Medalla Narcís Monturiol 2015

La Generalitat de Catalunya ha aprovat, el 28 de juliol, la concessió d'aquesta distinció a 16 personalitats i 3 institucions. La Medalla reconeix el mèrit científic i tecnològic de persones i entitats que han contribuït de manera destacada al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya

Joan Maria Thomàs és investigador ICREA Acadèmia i professor titular acreditat com a catedràtic d’Història Contemporània a la URV. Llicenciat (UB) i doctorat (UAB) en Història Contemporània, ha estat investigador visitant i professor a universitats d’arreu del món.

Ha estat guardonat amb el Premi Ciutat de Barcelona d’Història i el Premi de la Crítica “Serra d’Or” i és investigador principal del projecte de recerca titulat “Estats Units, Alemanya, Regne Unit, Japó i les seves relacions amb Espanya durant la Segona Guerra Mundial i la Primera Postguerra (1939-1953): noves perspectives”.

Ha escrit deu llibres com a únic autor -dos d’ells traduïts a l’anglès-, catorze com coautor, i dinou articles. Porta a terme la seva recerca a través del grup consolidat Ideologies i Societat a la Catalunya Contemporània (ISOCAC), és membre dels consells editorials de diferents publicacions i pertany a d’associacions històriques d’arreu del món. Les seves principals línies d’investigació són el feixisme, el franquisme, la Guerra Civil, les relacions d’EUA amb Espanya durant Guerra Civil espanyola, la història dels Estats Units i el comerç de materials estratègics amb l’Alemanya nazi des d’Europa i Àsia, la Segona Guerra Mundial i la primera postguerra.

La Generalitat de Catalunya també ha concedit la Medalla Narcís Monturiol -instituïda des del 1982- a 15 personalitats més: Ramon Bacardit, Jaume Bertranpetit, Artur Bladé, Martine Bosman, Françoise Breton, Marta Cascante, Miquel Duran, Jordi Galí, Antonio Gens, Jaume Llibre, Xavier Matias-Guiu, Antoni Oliva, Josep Rizo, David Serrat i Isabel Vernos.

També han merescut la Placa Narcís Monturiol tres institucions: el Centre d’Estudis Demogràfics, el Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya i la Reial Acadèmia de Ciència i Arts de Barcelona.

L’últim professor de la URV que va rebre la Medalla va ser Josep Domingo, catedràtic de Ciència de la Computació i Intel.ligència Artificial i director de la Càtedra Unesco de Privacitat de Dades de la URV, l’any 2012.