25/06/2015

Els investigadors Josep Maria Poblet i Laia Vilà reben el premi al Vallenc de l’Any

La distinció s'ha concedit de forma conjunta al director del Departament de Química Física i Inorgànica de la URV, Josep M. Poblet, i a Laia Vilà, que va formar part del mateix departament fins l'any 2011, en què va incorporar-se a la Universitat de Glasgow com a investigadora postdoctoral. Els premis s'han atorgat en una gala celebrada el 20 de juny al Centre Cultural de Valls, en el marc de la 32a edició de la Nit de Premis de Valls

El jurat, format per representants de totes les entitats que participen en la Nit de Premis de Valls, ha decidit atorgar aquest guardó, de forma conjunta, a Josep M. Poblet i Laia Vilà per haver participat en l’equip de científics que han aconseguit el descobriment d’una molècula capaç de millorar els dispositius de memòria flash.

Josep M. Poblet Rius és llicenciat i doctor en Química per la Universitat de Barcelona. Després d’una estada postdoctoral a la Universitat d’Estrasburg va incorporar-se a la URV com a professor titular de Química Física, de la qual n’és catedràtic des del 2001 i director del Departament de Química Física i Inorgànica des de 2011. Ha estat investigador convidat a la Universitat d’Emory (Atlanta) i professor visitant a la Universitat d’Estrasburg. Ha publicat més de 200 articles d’investigació i ha dirigit 15 tesis doctorals. L’any 2012 va rebre el premi de la Reial Societat Espanyola de Química d’investigació en química física i va ser nomenat professor distingit de la URV el 2014.

De la seva banda, Laia Vilà Nadal és llicenciada en Química, Bioquímica i màster en Química Teòrica i Computacional per la URV. L’any 2006 va realitzar una estada Erasmus a la Universitat d’Utrech i va gaudir d’una beca Europa de la Fundació Ciutat de Valls. El 2007 es va unir al grup de Química Quàntica de la URV per iniciar els estudis de doctorat. El 2011 va obtenir el grau de doctora en Química i més tard, aquell mateix any, es va incorporar al grup del Professor Cronin de la Universitat de Glasgow com a investigadora postdoctoral. És autora de més de 20 publicacions en revistes científiques de reconegut prestigi internacional en l’àmbit de la química. Cal destacar l’article publicat el passat 2014 per la revista Nature, on s’exposen les propietats intrínseques dels òxids de tungstè per ser utilitzats en la fabricació de dispositius nanoelectrònics.

El premi al Vallenc de l’Any es va crear l’any 1983, amb l’objectiu de reconèixer i estimular la tasca que dia a dia porten a terme centenars de vallencs i vallenques en favor de la ciutat i de la societat en general. El guardó s’atorga anualment, i des de l’any 1991 el lliurament del premi s’ha fet coincidir amb la Nit de Premis de Valls. Enguany aquest guardó s’ha atorgat per primera vegada de forma conjunta, i també és el primer cop que se li concedeix a persones destacades en l’àmbit científic.

El lliurament del premi s’emmarca en la 32a Nit de Premis Valls, que se celebra des de l’any 1984 i reuneix una important representació de les entitats que formen el teixit associatiu de la comarca. Aquesta celebració està organitzada per l’Ajuntament de Valls, la Cambra de Comerç i Indústria de Valls i la Fundació Ciutat de Valls. En l’edició d’enguany, es van guardonar 27 persones i entitats com a resultat dels 17 premis convocats per les 12 entitats i institucions participants.