03/12/2019

L’IPHES (URV) rep el Premi Tarraco a la defensa i promoció del Patrimoni Mundial UNESCO atorgat per l’Ajuntament de Tarragona

L’alcalde, Pau Ricomà, qualifica d'excel·lent la feina de socialització que fa aquest centre i la seva capacitat per atraure talent internacional a la ciutat

D'esquerra a dreta, el conseller Jordi Fortuny; el director de l'IPHES, Robert Sala; l'alcalde de Tarragona, Pau Ricomà, i el conseller Hermán Pinedo - Maurici Fernández/Ajuntament de Tarragona

L’IPHES (Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social), centre adscrit a la URV, ha rebut el Premi Tarraco a la defensa i promoció del Patrimoni Mundial UNESCO atorgat per l’Ajuntament de Tarragona. L’alcalde Pau Ricomà li va lliurar el diploma al director de l’esmentat centre de recerca i professor de la URV, Robert Sala, en un acte celebrat dissabte. L’ha merescut per les accions en favor del patrimoni històric i pels seus estudis de l’art prehistòric en el conjunt de l’art rupestre de l’Arc Mediterrani.

Va justificar el premi Hermán Pinedo, conseller de Patrimoni, Joventut, Cooperació i Habitatge de l’Ajuntament de Tarragona. En la seva intervenció es va referir a la descoberta de la Cova de l’Apotecari amb art rupestre fa 20 anys per un equip encapçalat per l’arqueòleg Eudald Carbonell, a qui li ha agraït la tasca de socialització de la ciència que duu a terme a la ciutat des de fa 30 anys. Pinedo també va qualificar “d’excel·lents professionals” a l’equip humà de l’IPHES que realitzen una feina intensa per apropar la recerca a la societat. També va subratllar que l’IPHES, amb els seus projectes d’investigació internacionals duu el nom de Tarragona arreu del món i la situa en el mapa mundial de la prehistòria.

En primer terme, el director de l’IPHES, Robert Sala, i professor de la URV, durant la seva intervenció després de rebre el Premi Tarraco aquest vespre al saló de plens de l’Ajuntament de Tarragona – Maurici Fernández/Ajuntament de Tarragona

El director de l’IPHES es va referir als estudis de primer nivell que efectua l’IPHES en diferents jaciments de la conca del Francolí i Gaià, amb aportacions d’interès mundial en l’estudi de l’evolució humana, com és la tecnologia de les primeres poblacions europees descobertes al Barranc de la Boella (La Canonja) o l’art moble trobat al Molí del Salt (Vimbodí i Poblet). A més, s’ha referit a l’atracció d’estudiants Erasmus Mundus que suposa el Màster en Arqueologia del Quaternari i Evolució Humana de la URV, que imparteixen membres de l’IPHES, essent una escola internacional europea. Robert Sala també va remarcar el fet que al seu dia l’Ajuntamernt de Tarragona hagués apostat per un centre de recerca d’aquestes característiques.

Finalment, el director de l’IPHES va incidir en la socialització de la ciència que s’entén, no només per la presència constant als mitjans de comunicació, sinó també en fer arribar la recerca i la docència que efectua l’IPHES amb accions diverses que es beneficiï la ciutadania, com són amb activitats al carrer durant les festes, promovent visites d’escolars al centre, treballant amb estudiants i grups socials amb risc d’exclusió social o promovent el projecte Rambla Science, que ha de portar la investigació de la Rambla a tots els barris. “L’objectiu és promoure la ciència com a creadora d’una societat més cohesionada i que afavoreixi l’empodarament de la població”, va manifestar Robert Sala.

Membres del consistoria tarragoní i representants de l’IPHES i de la URV al salo de plens de l’Ajuntament de Tarragona, un cop finalitzat l’acte – IPHES

L’alcalde Pau Ricomà va mostrar la seva sorpresa perquè actualment ens reunim per diferents tipus de celebracions com el lliurament de premis d’avui, “jo pensava que aquest comportament ens venia del Neolític, però el director de l’IPHES m’ha comentat que ens podríem remuntar encara més lluny, al Paleolític Superior, fa sobre 25.000 anys. O sigui que el saló de plens ens ve de molt lluny”. Alhora ha remarcat que Tarragona es beneficia de la distinció de Patrimoni de la Humanitat pel conjunt monumental de Tarraco i per l’art prehistòric, d’una manera directe, però també per la dieta mediterrània i els castells. Finalment, ha qualificat d’excel·lent la tasca de socialització que desenvolupa l’IPHES i va incidir en la seva capacitat per atraure a la ciutat talent internacional: “Això és un èxit absolut per a la ciutat”, ha afirmat.