09/03/2020

L’itinerari químic de Tarragona, exemple de bona pràctica de la Global University Network for Innovation

Ha estat ideat pels estudiants del Màster en Formació del Professorat de Secundària de l'especialitat Física i Química de la URV

Alumnes del primer curs de Batxillerat de l’Escola Joan XXIII de Tarragona durant l'itinerari químic que van seguir el curs passat.

L’itinerari químic que recorre diferents espais de Tarragona ha estat publicat com a exemple de bona pràctica de la 7a edició del Higher Education in the World Report que edita la Global University Network for Innovation (GUNI). L’itinerari s’ha dissenyat amb l’objectiu de fomentar la connexió entre la universitat i el territori a través d’aquesta ruta transversal.

El recorregut consta de set parades: plaça Imperial Tàrraco; monument als Castellers; Mercat Central; Port i petroquímica; Balcó del Mediterrani; platja del Miracle; les Muralles i el Camp de Mart, durant les quals es parla no només d’aspectes científics, sinó també culturals, històrics, artístics i arquitectònics de Tarragona.

La ruta s’ha dissenyat a dos nivells: un per a 3r i 4t d’ESO i un altre per a Batxillerat. Els temes que tenen relació amb la física i la química són la combustió, els gasos, la pluja àcida, les forces, el pH dels aliments, el petroli, els canvis d’estat, els metalls, l’oxidació, les dissolucions, la precipitació, la densitat i els materials calcaris. Cada proposta conté una contextualització geogràfica i una descripció històrica, arquitectònica, artística o cultural. En cada parada, es dona una breu explicació del context i a continuació es proposa una activitat relacionada amb la Física o la Química.

L’any passat ja es va realitzar una primera sortida per part d’alumnes de 1r curs de Batxillerat de l’Escola Joan XXIII de Tarragona.