18/02/2019

Un llibre analitza la innovació docent a través de les experiències de diferents universitats

Manel Fandos i Núria Ruiz, de la URV, defineixen el model docent que genera la relació de les universitats amb la societat

El projecte dels horts socials de la URV ha estat seleccionat per al recull de bones pràctiques de l'ACUP.

Docència universitària i innovació. Evolució i reptes a través dels CIDUI és el títol del llibre que ha publicat l’Editorial Octaedro amb un anàlisi de la docència, la innovació docent i l’avaluació dels aprenentatges dels estudiants que al llarg dels anys el professorat de les universitats catalanes han presentat als Congressos Internacionals de Docència Universitària i Innovació (CIDUI).

El coordinador de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la URV, Manel Fandos, i la secretària acadèmica de l’ICE, Núria Ruiz, han elaborat el capítol “La Universitat: una institució de la societat”, en el qual afirmen la necessitat de definir la relació de les universitats amb la societat i les seves implicacions i expliquen quin és el model docent que es genera d’aquesta relació.

Així, expliquen el discurs pedagògic que s’ha construït a partir d’elements de la renovació didàctica, la internacionalització i la formació del professorat; detallen la relació entre recerca i societat com un espai en què la universitat és el motor del progrés i la formació ciutadana a través de la ciència, i en el context de la relació entre docència i societat defineixen les accions relacionades amb la comunicació i transferència de coneixement a la societat.

El llibre deixa palès com, al llarg dels anys, els CIDUI han estat una resposta de les universitats públiques catalanes a l’arribada cada cop més nombrosa d’estudiants i a la seva heterogeneïtat creixent, la qual cosa ha exigit canvis qualitatius en els models d’aprenentatge, en l’ús de les tecnologies de la informació i en la comunicació dins la pràctica docent. L’obra, coordinada per Salvador Carrasco i Ignacio de Corral, es pot descarregar aquí.

El professorat de la URV presenta anualment al congrés experiències d’innovació docent, algunes de les quals l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) ha recollit com a bones pràctiques.