03/11/2015

Recordant la visita de Lorca a Tarragona, 80 anys després

Federico García Lorca va visitar la ciutat de Tarragona dues vegades l’any 1935. Per recordar-ho vuitanta anys després, s'ha organitzat un conjunt d'activitats dins la Tardor Literària de la ciutat. El Congrés: Lorca a Tarragona té lloc entre el 3 i el 7 de novembre, al campus Catalunya

Federico García Lorca

La primera visita del poeta granadí a la ciutat va ser durant les festes de Santa Tecla amb Salvador Dalí; la segona, acompanyant a Margarida Xirgu en la representació de “La dama boba” de Lope de Vega, adaptada pel mateix Lorca. També es va representar a l’octubre “Yerma”, obra que va incidir en la seva catapultació cap al seu assassinat. És a la seva segona visita quan es produeix una entrevista del periodista Lluís Salvador al poeta, on es reflecteix el gran afecte que li tenia a la ciutat, un any abans de la seva mort afusellat. Tots els mitjans de comunicació es van fer ressò d’aquestes visites i representacions, sobretot de la primera, on va visitar la ciutat amb el pintor català. Un any més tard, en tribut al poeta i dramaturg i reivindicant la figura després de la seva mort, es va representar “Bodas de sangre”. Tots aquests esdeveniments estan recollits en el llibre “Lorca, la incògnita visita” de l’artista tarragoní Josep Maria Rosselló.

Antonina Rodrigo i Gabriel Pozo, presents al Congrés

En el 80è aniversari de la visita, s’han organitzat molts actes dins la Tardor Literària que organitza l’Ajuntament de Tarragona. Alguns d’ells es fan conjuntament amb la URV, que ha programat el Congrés Lorca a Tarragona del 3 al 7 de novembre, que té lloc principalment a l’Aula Magna del campus Catalunya. Ha estat a càrrec del Departament de Filologies Romàniques i dels professors Manuel Fuentes i Maribel Calle. Coorganitzen el Departament de Filologies Romàniques, CECOS i la URV, la Casa de les Lletres i Repsol.

La trobada vol divulgar, a més del fet concret de la visita i el context de la ciutat que el va acollir als anys 30, aspectes de la personalitat, de la vida i de la producció literària de García Lorca. Va adreçat a l’estudiantat, al professorat en general i està obert al públic.

Dimarts 3 de novembre s’inaugura el Congrés, a les 16 h. a la sala de juntes del campus. Intervenen José Carlos Suárez (URV), sobre Lorca i el cinema; el poeta Enrique Villagrasa, parla sobre la relació del poeta i la ciutat de Nova York, i està programada una taula rodona sobre la seva poesia.

Dimecres, 4 de novembre s’inaugura l’exposició dels originals de “Diari de Tarragona” que reflecteixen l’estada del poeta a la ciutat, a l’Hemeroteca Municipal de Tarragona. A continuació Teresa Ferré (URV) parla de la premsa a Tarragona al 1935; i Viviana de Salvador, del seu avi el periodista Lluís de Salvador.

Dijous, 5 de novembre a l’Aula Magna a les 16 h. Josep Sànchez Cervelló (URV) explica com era la Tarragona de 1935; Maribel Calle (URV) intervé sobre Lorca a Tarragona i Tarragona a Lorca; i ho fa també l’artista Josep M. Rosselló, autor del llibre sobre les visites de Lorca a la ciutat. La biògrafa del poeta Antonina Rodrigo (Granada, 1935), explica la seva relació amb Catalunya. Afincada a Barcelona des de 1970, ha sabut bastir un pont entre les cultures andalusa i catalana.

Una de les sessions celebrades dins el Congrés sobre Lorca.

Divendres, 6 de novembre a les 16 h. a l’Aula Magna Pepa Merlo ((UdG) explica: “Senza misura. Para una lectura del “Diván de Tamarit”. M. José Sánchez-Cascado (UB) parla sobre la tragèdia de “Yerma”; i Gabriel Pozo, (Villamanrique, Ciudad Real, 1959), periodista, economista i historiador i el principal investigador de la mort de Federico García Lorca, desenvolupa “Lorca: víctima del fuego cruzado en la Granada provinciana de 1936”. Una taula rodona sobre els dibuixos del poeta clou la jornada.

Dissabte, 7 de novembre a les 10,30 h. comença la Ruta Lorcada per la ciutat, que proposa un passeig pels monuments que Lorca va visitar i Mercè Rovira fa una lectura de poemes. L’organitza la Reial Societat Arqueològica Tarraconense. A les 17 h, a l’exterior dels tinglados del Port de Tarragona, es fa una marató poètica i una performance amb nedadors i garlandes, en les quals participen estudiants de la URV i el professor de la URV i actor Oriol Grau.

Més informació:

Congrés Lorca a Tarragona