06/03/2019

L’ordenament jurídic de l’atenció a la persona, a debat

Les càtedres d'Inclusió Social i d'Estudis de Dret Local de la URV, juntament amb la Xarxa Santa Tecla, analitzen en una jornada l'ordenament jurídic sectorial de l'atenció a la persona en matèria social

Han inaugurat la Jornada, d'esquerra a dreta, Joan M. Adserà, president de la Fundació Hospital de Santa Tecla; Josep Fèlix Ballesteros, alcalde de Tarragona; María José Figueras, rectora de la URV; Francesc Iglesies, secretari d'Afers Socials i Famílies del Departament de Treball; i Joan Aregio, director general adjunt de la Xarxa Santa Tecla.

La Jornada “El regim jurídic de l’atenció a la persona en matèria social”, que aplega tècnics i juristes de l’administració pública, advocats, graduats social i estudiants de la Facultat de Ciències Jurídiques, entre altres col·lectius, s’està celebrant al llarg del matí a l’Aula Magna del campus Catalunya amb la participació de 200 persones, amb la idea de revisar com està actualment el règim jurídic de l’atenció a la persona en matèria social.

A Catalunya es va aprovar la Llei 12/2007, d’11 d’octubre, que va establir un nou model de serveis socials que comporta el dret d’accés universal per al conjunt de ciutadans de Catalunya, i els va obrir a tota la ciutadania. D’acord amb la llei, les competències en serveis socials són exercides per l’Administració de la Generalitat, els consells comarcals i el municipis, en principi, amb més de 50.000 habitants.

La Llei estatal 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, marca el començament d’una nova etapa en el desenvolupament dels serveis socials a Espanya i, per suposat, també a Catalunya. Per primer cop l’atenció a la dependència esdevé en un dret ciutadà que es basa en els principis d’universalitat, igualtat i equitat; que superen el caràcter assistencial que tenia fins al moment. Aquesta Llei regula el Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD), que comprèn el conjunt de serveis, els graus de dependència, els criteris bàsics per valorar-los; així com el procediment de reconeixement del dret a les prestacions i amb la voluntat d’optimitzar els recursos públics i privats disponibles. Però en un context de crisi econòmica s’aprova el Reial Decret-Llei 20/2012, del 13 de juliol, que introdueix importants modificacions a la baixa en l’estructura del SAAD.

La Jornada ha omplert l’Aula Magna del campus Catalunya.

A la Jornada s’examina tot plegat, a través de ponències i taules rodones protagonitzades per professors d’universitats catalanes i de la URV, responsables polítics i tècnics de diferents administracions i representants d’entitats del tercer sector. Tracten temes com el sistema per a l’autonomia i l’atenció a la dependència a Catalunya, la formació jurídica especialitzada en atenció a la persona en matèria social; el règim jurídic dels serveis socials bàsics locals; o la problemàtica de l’atenció a la persona i una visió de futur. Teniu el programa complet aquí.