17/04/2018

Manola Brunet, presidenta de la Comissió de Climatologia de l’Organització Metereològica Mundial

És una reconeguda experta internacional en els camps de la reconstrucció instrumental i anàlisi de clima i té una llarga trajectòria de col·laboració amb aquesta organització

Manola Brunet és la directora del Centre en Canvi Climàtic de la URV.

Durant la 17a Conferència de la Comissió de Climatologia (CCl) de l’Organització Meteorològica Mundial (OMM), celebrada del 10 al 13 d’abril a Ginebra (Suïssa), -, ha estat escollida com a presidenta d’aquesta comissió la directora del Centre en Canvi Climàtic C3 de la URV, Manola Brunet. També s’ha triat la vicepresidenta que serà la xilena Barbara Tàpia. Per primera vegada en els seus gairebé 90 anys d’història, els dos llocs directius de la Comissió de Climatologia estaran presidits per dones. L’Agència Estatal de Meteorologia, juntament amb els Serveis Meteorològics Iberoamericans que conformen la Conferència de Directors de Serveis Meteorològics Iberoamericans (CIMHET), establerta en 2003 pel llavors Institut Nacional de Meteorologia, ha donat suport de forma activa la candidatura d’ambdues científiques.

Manola Brunet és professora de Climatologia del Departament de Geografia de la Universitat Rovira i Virgili (URV), directora del Centre de Canvi Climàtic de la URV i professora visitant de la Climatic Research Unit de la Universitat de East Anglia (Norwich, Regne Unit). És una reconeguda experta internacional en els camps de la reconstrucció instrumental i anàlisi de clima i té una llarga trajectòria de col·laboració amb la OMM, participant des de 2001 en les activitats de la Comissió de Climatologia, i va ser designada el 2005 copresidenta del Grup dedicat a la vigilància i l’anàlisi del clima, posició que ha ocupat fins al moment actual.

L’Organització Meteorològica Mundial és una agència especialitzada de Nacions Unides amb competència en temps, clima i aigua, que s’organitza científicament en vuit Comissions Tècniques amb diferents competències. La Comissió de Climatologia de la dirigeix les activitats mundials orientades a l’obtenció d’informació i el coneixement del clima en suport d’un desenvolupament socioeconòmic sostenible i la protecció del medi ambient. Amb aquesta finalitat i entre molts altres aspectes, la CCl coordina la xarxa de Centres Climàtics Regionals de l’Organització que subministren prediccions estacionals; és responsable de les declaracions anuals, quinquennals i decennals de la OMM sobre l’estat del clima mundial i emet regularment informes de seguiment de l’estat d’anomalies de la circulació atmosfèrica i oceànica com El Niño/La Niña i Oscil·lació del Sud; manté l’arxiu de rècords climàtics extrems; i promou l’intercanvi de dades i la seva preservació, animant la i recuperació i desenvolupament de dades històriques de qualitat a nivell mundial.

En conseqüència, durant els propers anys el paper de la CCI i la seva nova presidenta serà essencial per entendre, detectar i predir la variabilitat climàtica global, per la qual cosa en el futur serà clau per a la presa motivada de decisions. .Al mateix temps, la missió dels Serveis Meteorològics Nacionals en aquest terreny se centrarà en el disseny i implementació de serveis climàtics nacionals robusts, pel que serà necessari participar activament i rebre guia de la comissió, millorant les oportunitats d’obtenir el màxim benefici social.