23/03/2017

Margarida Aritzeta situa L’Escanyapobres de Narcís Oller a l’Espluga de Francolí

Aquest cap de setmana s’estrena una ruta literària sobre aquest clàssic de la literatura catalana que recorrerà el nucli de l’Espluga i el Bosc de Poblet

Imatge de la ruta amb Margarida Artitzeta i els alumnes dels graus de Llengua i Literatura Catalanes i d'Història i Història de l'Art de la URV que han participat en l'estudi de l'obra.

L’Escanyapobres (1884) és un clàssic de la novel·la catalana i una de les obres més reeditades de la tradició literària, obra de Narcís Oller, considerat pare de la novel·la catalana moderna. Ara i més de 130 anys després de la seva publicació, la professora del Departament de Filologia Catalana de la URV, Margarida Aritzeta ha establert, després de diferents estudis,  que la novel·la està ambientada a l’Espluga de Francolí. Juntament amb l’erudit Josep Maria Vallès, han pogut establir quin seria el poble fictici de  Pratbell. Els dos investigadors consideren que Oller va inspirar-se en aquesta localitat de la Conca de Barberà, per les coincidències entre els espais descrits a la novel·la i els espais del poble.

La recerca que ha fet possible la localització dels indrets necessaris per dissenyar la “Ruta de l’Escanyapobres” serà reflectida en la publicació de diversos articles que estan apareixent i apareixeran al llarg de 2017. I a més s’ha creat la “Ruta literària de l’Escanyapobres” amb l’objectiu de promoure el turisme cultural i de la projecció social de la literatura.

Una part de la ruta transcorre pel nucli de l’Espluga i l’altra pel Bosc de Poblet.

Fruit d’aquesta recerca, l’obra de Narcís Oller ha estat objecte d’estudi en una de les assignatures optatives del Grau de Llengua i Literatura Catalanes i d’Història i Història de l’Art de la Universitat Rovira i Virgili. Es tracta de l’assignatura “Literatura i Societat”. Els alumnes d’aquesta assignatura es desplaçaran a l’Espluga aquest divendres per de fer un primer recorregut de la ruta en fase de proves i poder-la oferir a la població en el marc del III Festival de Literatura Criminal en Català “ El vi fa sang”, que s’organitza a l’Espluga de Francolí del 24 al 26 de març. El projecte s’inclou en el programa del Festival i té el suport de l’Ajuntament de l’Espluga,  l’Oficina de Turisme de l’Espluga, el PENIN Poblet (Paratge Natural d’Interès Nacional) i l’empresa de lleure “Drac Actiu”.  La ruta ja forma part de les tasques de la Xarxa d’Innovació Educativa “Geografies Literàries 3.0” i d’un programa de formació a professorat de secundària ofert per l’Institut de Ciències de l’Educació i el Departament de Filologia Catalana de la URV, que s’ha programat per a aquesta primavera.

La ruta es portarà a terme al Bosc de Poblet i a l’Espluga de Francolí. Es tracta d’un passeig d’uns deu quilòmetres una part dels quals es faran pel nucli urbà.

Villa Engracia, la plaça i l’estació de tren

La novel·la mostra l’avarícia en una societat rural en plena industrialització al poble fictici de Pratbell, que la investigació ha determinat que correspon a l’Espluga de Francolí. El balneari que apareix a la novel·la seria el Vila Engracia, on es diu que és probable hi passés estius el novel·lista. Altres escenaris de la novel·la també se situen a l’Espluga: el castell, la plaça de l’Església i, sobretot, l’estació de tren. La descripció que es fa de l’estació s’assimilaria a la dels pobles de l’entorn, però en aquell temps la de l’Espluga era l’única estació de ferrocarril allunyada del centre. El llibre relata l’arribada del ferrocarril a la població, que va ser el mateix any que va ser escrit el llibre. La inauguració de l’estació de tren i la seva ubicació han estat claus ja que és la única  que necessitava una tartana per poder anar fins a la fonda que es descriu a la novel·la.

Dues jornades per a la nova ruta

La ruta literària que porta per títol ‘Un crim impune’ constarà de dues parts. La primera es farà dissabte, dia 25 a dos quarts de cinc de la tarda a l’estació i als carrers de l’Espluga, escenaris de la novel·la. El guiatge el faran Margarida Aritzeta i Josep M. Vallès. I l’endemà diumenge, dia 26, tindrà lloc la segona part de la ruta al Bosc de Poblet, a dos quarts de dotze del matí amb Margarida Aritzeta de guia. Les places són limitades i es necessari inscriure-s’hi prèviament.

D’altra banda també es publicarà un llibre sobre la ruta literària que es presentarà durant el festival.