09/03/2018

Mary Nash: “Em sobta la paradoxa entre els avenços legals en els drets de les dones i les pràctiques discriminatòries”

Així s'ha expressat la historiadora de les dones Mary Nash, avui investida com a doctora honoris causa de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona

Un moment de la investidura de la professora Mary Nash.

“Em sobta la paradoxa que es dona entre els avenços legals en els drets de les dones i la pervivència de pràctiques discriminatòries, conductes vexatòries, assetjaments, abusos sexuals i violència masclista”, ha dit Mary Josephine Nash, historiadora de les dones, durant el seu discurs d investidura avui com a doctora honoris causa de la Universitat Rovira i Virgili. “Detectar i analitzar el funcionament històric de les desigualtats és feina de la historiografia i el feminisme acadèmic -ha continuat- perquè constitueix una eina efectiva per identificar les diferents capes de la construcció històrica de les desigualtats persistents, com també les lògiques que justifiquen la continuïtat de bretxes laborals, polítiques, socials i culturals”.

L’acte d’investidura al Paranimf de la Universitat s’ha celebrat després de la vaga i de les grans manifestacions a Catalunya i a l’Estat d’ahir dia 8 de març pels drets de les dones. La padrina de la doctoranda, la catedràtica d’Història Contemporània de la URV Montserrat Duch, durant la presentació dels mèrits de Mary Nash, ha qualificat el dia d’ahir de “fita històrica per la igualtat de gènere”.

La nova doctora honoris causade la URV, durant el seu discurs.

La nova doctora honoris causa, catedràtica emèrita de la Universitat de Barcelona (UB), universitat on va estudiar i ha fet la trajectòria acadèmica, ha recordat durant la seva intervenció el rebuig contundent durant les primeres dècades de la seva carrera a la noció d’història de les dones, que ella ja havia forjat, i a la seva legitimitat acadèmica com a objecte d’estudi històric. La majoria d’historiadors de renom i fins i tot els progressistes avalaven un canon historiogràfic que proclamava el masculí com a norma universal i relegava les dones als marges de la història.

Nascuda a Irlanda el 1947, Mary Nash es va formar a les universitats de Cork, Torí i Barcelona, i ha estat catedràtica d’Història Contemporània a la UB de 1991 al 2018. En arribar a Catalunya l’any 1968, durant la dictadura de Franco, es va apassionar amb la descoberta del paper destacat de les dones a la II República i durant la Guerra Civil, tema de la seva tesi doctoral, i des de llavors la història de les dones va esdevenir la causa de la seva vida professional. A inicis dels anys 70 va iniciar l’assignatura sobre història de les dones a la UB, la primera institució docent a Espanya que va incorporar-la.

Mary Nash, acompanyada per Montserrat Duch.

Com ha remarcat Montserrat Duch, el seu llibre Mujeres del mundo, que és una visió global sobre els moviments de les dones en la contemporaneïtat en la lluita per la conquesta dels seus drets, “explora dinàmiques tan diverses com les lluites col·lectives per la ciutadania, el sufragisme, el feminisme, el pacifisme, la reforma sexual, la resistència anticolonial, l’alliberament de les dones, la mobilització contra les dictadures polítiques, els feminismes de la transició hispànica i les propostes de les minories ètniques i de les dones en països colonitzats”. Des de fa vint anys és la directora del grup d’investigació consolidat Multiculturalismo y género, i la seva producció intel·lectual suma 259 articles i llibres. Mary Nash ha estat la principal introductora dels estudis de dones i gènere a la universitat espanyola.

El rector de la URV Josep Anton Ferré, en el discurs de benvinguda a la nova doctora, ha manifestat que la Universitat se sent compromesa en fer efectiva la igualtat de gènere i en la recerca crítica. La seva incorporació honora la Universitat, i li marca el camí per arribar “al que volem ser”. A la mesa l’acompanyaven el president del Consell Social, Josep Pedrerol, i el secretari general de la Universitat, Esteve Bosch.

La investidura de Mary Nash, impulsada pel Departament d’Història i Història de l’Art i de la Facultat de Lletres de la URV, forma part de l’XI Setmana de la Igualtat de la URV.

Justament el CRAI del campus Catalunya, coincidint amb la investidura i per donar a conèixer la seva tasca,  ha creat un centre d’interès bibliogràfic sobre Mary Nash, consultable fins al 23 de març al Catàleg de la URV,  el Catàleg Col·lectiu de les Universitats de Catalunya, el catàleg Rebiun i la base de dades de sumaris Dialnet.