25/04/2016

Medi Ambient URV protegeix les orenetes al campus Sescelades

Aquests moixons arriben de l’Àfrica, són centenars o milers i en pocs dies ocuparan els campus. La URV els dóna la benvinguda amb un programa de protecció dels seus nius. Són insectívores de gran voracitat i útils per als sistemes urbans

A l’abril ja han arribat les primeres orenetes, i els cels dels campus, teulades i finestres estan plens d’aquest símbol, per excel·lència, que la primavera és aquí. Practicant una mica l’observació, es veu que s’ha incrementat la seva activitat als espais universitaris: molt anar i venir, obres de recuperació i restauració dels nius, crits i molta festa.

Les orenetes són força exigents a l’hora de triar el lloc pel seu niu, però de vegades el fan enganxat a les finestres dels edificis universitaris. Un dels principals perills per a elles són els humans. Sovint fan els nius a les llindes de les finestres i acostumen a ocupar el mateix niu, any rere any. Per això és important no destruir-los i protegir-los. Si s’obre la finestra quan ja estan criant es trenca el niu, perdent ous o pollets. Per evitar-ho, es posen cartells en aquelles finestres que tenen un niu d’orenetes, demanant que no s’obrin fins que acabi la temporada de cria.

L’equip del pla de Medi Ambient s’encarrega de localitzar els nius i col·locar els cartells. Si en sabeu d’algun que cal protegir, podeu avisar a mediambient@urv.cat.

Les orenetes arriben de l’Àfrica per passar la primavera i l’estiu aquí. Són unes insectívores de gran voracitat i per això son tan útils per als ecosistemes urbans. Són excel·lents arquitectes i terrissaires, i els seus nius fets de boletes de fang són molt característics i fàcils de distingir. Les orenetes cua blanca són una de les espècies urbanes protegides pel Decret legislatiu 2/2008.

Taller de observació d’ocells el dia 12 de maig

Medi Ambient URV vol compartir amb tothom l’arribada de les orenetes a la Universitat amb un taller de birding (observació d’ocells) que es fa al campus Sescelades el dijous dia 12 de maig a les 9 h, dins el programa dels tallers de Medi Ambient 2016

Més informació:

Projecte Orenetes