26/03/2015

200 alumnes de les Terres de l’Ebre participen al Dia de la Ciència

S’han organitzat sis tallers, tres per als estudiants del batxillerat de ciències i tecnologia i tres per als del batxillerat de ciències socials i humanitats. Els tallers s’han dut a terme al Campus de les Terres de l’Ebre i cada alumne ha pogut participar en els tres de la seva especialitat

El taller de reanimació ha consisitit en mostrar accions que contribueixen a la millora de les possibilitats de supervivència després d'una aturada cardíaca.

Divulgar i apropar la recerca que es realitza a la Universitat als estudiants de batxillerat de les Terres de l’Ebre de manera lúdica i entenedora,  contribuir a fomentar les vocacions i orientar els alumnes que estan apunt d’entrar a  formar part del sistema educatiu superior. Aquests són els objectius del Dia de la Ciència a l’Ebre, una iniciativa de la URV que obre les portes de la Universitat als estudiants de secundària i els motiva a participar directament en reptes relacionats amb la investigació. Així, poden començar a perfilar la seva carrera professional i tenir una primera aproximació als coneixements que es poden adquirir als ensenyaments de grau que ofereix la URV.

En aquesta segona edició s’han organitzat activitats relacionades amb els batxillerats de ciències i tecnologia i d’humanitats i ciències socials. Aquestes activitats han estat dirigides a estudiants de segon curs de batxillerat dels centres educatius de les Terres de l’Ebre i hi han participat 230 alumnes  dels instituts Joaquim Bau,  Ramon Berenguer IV i Cristòfol Despuig, de Tortosa,  i de l’institut de Roquetes.

El taller Experimenteu amb robots” ha consistit en una activitat amb robots mòbils, en què els participants han pogut programar un robot i fer que es mogui a partir de la informació dels sensors.
El taller “Experimenteu amb robots” ha consistit en una activitat amb robots mòbils, en què els participants han pogut programar un robot i fer que es mogui a partir de la informació dels sensors.
Una imatge del taller de depuració d'aigües residuals.
Una imatge del taller de depuració d’aigües residuals.

Els tallers del batxillerat dels àmbits de les ciències i la tecnologia han estat relacionats amb la infermeria, la robòtica i la química. En infermeria s’ha dut a terme un taller de reanimació, una activitat que ha consistit a mostrar accions  que contribueixen a una millora de les possibilitats de supervivència després d’una aturada cardíaca, anomenades Suport Vital Bàsic (SVB) i els han ensenyat a fer funcionar un aparell de desfibril·lació. Pel que fa a la robòtica, el taller “Experimenteu amb robots”  ha consistit en una activitat amb robots mòbils amb rodes, en què els participants han programat un robot educatiu (de la marca LEGO) i han fet que es mogués a partir de la informació dels sensors. Han pogut treballar amb robots reals i veure les possibilitats que tenen aquests aparells. I pel que fa al taller de química sobre depuració d’aigües residuals,  els alumnes han dut  a terme una experiència pràctica  sobre la utilització de carbó actiu per a l’eliminació d’impureses a l’aigua.

En la dinàmica "Què cal per ser un bon directiu" els estudiants han hagut de treballar en equip per optimitzar els resultats.
En la dinàmica “Què cal per ser un bon directiu?” els estudiants han hagut de treballar en equip per optimitzar els resultats.

Els tallers de ciències socials  i humanitats han estat relacionats amb l’educació, l’economia i empresa i l’arqueologia. El Laboratori d’Educació i Tecnologia (ETLAB) ha preparat un taller en el qual els participants han interactuat amb eines informàtiques, audiovisuals i dispositius mòbils, amb la finalitat de conèixer el funcionament i la seva utilitat didàctica i metodològica. Pel que fa als estudis relacionats amb el grau d’Administració i Direcció d’Empreses,  el taller “Què cal per ser un bon directiu?” ha estat una dinàmica pràctica en què els estudiants han anat descobrint els atributs necessaris per ser un bon directiu d’empresa. Han treballat en equip per aconseguir un objectiu i durant el procés han hagut de  planificar, organitzar i aconseguir els recursos disponibles, vendre el producte i obtenir beneficis. L’últim taller a estat el de la descoberta dels ibers a través de l’arqueologia. En aquesta sessió han conegut les activitats que du a terme el GRESEPIA, el Seminari de Protohistòria i Arqueologia de la URV i han fet un taller d’escriptura ibèrica en el qual  cadascú ha pogut practicar la grafia ibèrica sobre una petita moneda.

El director del Campus de les Terres de l?Ebre durant la xerrada de cloenda de la jornada.
El director del Campus de les Terres de l’Ebre durant la xerrada de cloenda de la jornada.

Per acabar la jornada el director del Campus de les Terres de l’Ebre, Azael Fabregat, els ha fet una xerrada dinàmica sobre el panorama canviant al món i els ha explicat que  els estudiants universitaris es preparen, ara com ara, per treballs que no encara existeixen i per resoldre problemes que no es coneixen. La xerrada ha acabat amb la projecció d’uns vídeos que mostren com serà la humanitat el 2020 i el 2028 on  s’explica que la meitat de les feines les faran robots, que una de cada tres persones viurà més de 100 anys, que es vencerà el càncer i que el xinès, seguit de l’espanyol seran les llengües més parlades i l’obesitat i la depressió els principals problemes de salut.