10/09/2018

Més de 250 estudiants han estat mentors internacionals des de l’inici del programa

El programa Mentor promou l’adaptació cultural, lingüística i acadèmica dels estudiants internacionals a la Universitat

Eric Barberà ha estat el mentor d'Amelie Babe durant el curs 2017-18.

Com cada any, amb l’inici del nou curs 2018-19, arriben a la URV nous estudiants internacionals que han escollit aquesta Universitat per fer-hi una estada de mobilitat. Amb l’objectiu d’integrar-los en la vida cultural i acadèmica i que tinguin referents propers a qui recórrer, l’I-Center posa en contacte estudiants internacionals amb estudiants autòctons que actuen com a mentors i els ajuden al llarg de la seva estada. El programa Mentor ha implicat un total de 256 estudiants de la URV des del seu inici l’any 2012, que han ofert el seu temps i suport als nouvinguts.

A més d’un alt nivell d’anglès, els mentors tenen sovint empatia amb la situació dels qui arriben, ja que molts d’ells han fet una estada d’estudis en altres universitats i han viscut el procés d’adaptació a un lloc nou. Aquest és el cas de l’Eric Barberà, un estudiant del grau d’Economia que va fer una estada a Lió (França) i que al llarg del curs 2017-18 va ser mentor, entre d’altres, d’Amelie Babe, una estudiant d’Administració i Direcció d’Empreses de la ciutat francesa de Roanne que va arribar a la URV a través d’una beca Erasmus.

Contràriament al que ocorre en alguns casos, en què el contacte es perd o es dilueix una mica després de les primeres setmanes, quan l’estudiant internacional ja està ubicat, l’Eric i l’Amelie van mantenir la seva relació al llarg de tot el curs. “Al principi les preguntes que em feia eren per obtenir informació pràctica -diu Barberà-, però després es va interessar per la cultura i els costums tarragonins”. Amelie Babe explica que “em van sorprendre les Festes de Santa Tecla i sobretot veure que la beguda de la festa major era el Chartreuse, i que es bevia amb granissat de llimona, perquè per a nosaltres, els francesos, aquesta beguda és un digestiu”.

Barberà aconsella als estudiants que vulguin ser Mentor “tenir una ment oberta perquè es pot trobar amb gent d’Europa, amb qui tenim cultures similars, però també pot fer de mentor d’una persona de Brasil o Xina, on la cultura és molt diferent”. Tot i ser un servei que l’I-Center ofereix a tots els estudiants nouvinguts (ho trien a l’hora de fer la seva sol·licitud), n’hi ha que tenen prioritat: són els que provenen de contextos culturals molt diferents o que parlen idiomes més dispars i menys coneguts pels estudiants d’aquí, d’aquesta manera, s’incrementen les opcions d’acompanyament que aquest estudiant té abans i a l’hora d’arribar.

Aquests primers dies de setembre, els mentors de la URV i els estudiants internacionals es troben en persona, després d’haver-se conegut a través de videotrucades, correu electrònic i missatges de WhatsApp abans de començar el curs. És ara quan visiten el campus junts, revisen opcions d’allotjament i acaben d’enllestir els detalls perquè l’estudiant que arriba pugui acomodar-se el més ràpid possible.

Properament, l’I-Center farà una nova crida als estudiants de la URV que vulguin exercir de mentors dels estudiants internacionals del segon quadrimestre. Malgrat que el nombre de mentors no ha parat de créixer -el curs 2012-13 va començar amb 19 mentors i el 2017-18 han sigut 78-, encara calen més voluntaris que ajudin a internacionalitzar la URV. Per formar part d’aquest programa, els estudiants de la URV poden fer la sol·licitud a través del web de Mobilitat.