25/04/2017

Més de 300 persones assisteixen al Congrés Català de Sociologia i al Congrés Català de Joves Sociòlegs

“La postveritat i la manca de reflexió, una nova realitat del segle XXI?”, és el tema que ha centrat aquestes jornades sobre sociologia que s’han fet a la URV

Una imatge de la inauguració, a l'Aula Magna del campus Catalunya.

Més de 300 persones han assistit al VII Congrés Català de Sociologia i al V Congrés Català de Joves Sociòlegs, que s’han dut a terme al campus Catalunya de la Universitat Rovira i Virgili, a Tarragona del 20 al 22 d’abril . El lema triat, “La postveritat i la manca de reflexió: Una nova realitat del segle XXI?” i es van rebre més de 250 comunicacions, de les quals se n’han presentat pràcticament 200 per debatre el paper de la sociologia en el marc d’una realitat complexa i canviant. Partint de l’anterior edició, que es va celebrar a Perpinyà, la present ha aprofundit en una mirada global i local. En aquest sentit, s’ha comptat amb la participació de reconeguts sociòlegs a nivell internacional i amb comunicacions que s’han presentat en català, castellà, anglès i francès.

Margaret Abraham, presidenta de la International Sociological Association (ISA), durant la seva intervenció.

A la conferència inaugural que es va fer divendres es van compartir les reflexions sobre el tema capçalera dels congressos per part de dos acadèmics de referència a nivell internacional en l’àmbit de la sociologia: Margaret Abraham, presidenta de la International Sociological Association (ISA), i Michel Wieviorka, expresident de l’ISA i director del CADIS (Centre d’Analyse et d’Intervention Sociologiques). Margaret Abraham, que també va intervenir en una sessió dirigida a joves sociòlegs, destaca pel seu treball en assumptes de violència de gènere, sobretot entre dones d’Àsia que viuen als Estats Units. Ella mateixa, nascuda a l’Índia, ha estat víctima de violència domèstica, fet que l’ha convertida en un referent tant pel que fa a la seva tasca professional en recerca com en mobilització social.

Tos dos congressos, organitzats per l’Associació Catalana de Sociologia, l’Institut d’Estudis Catalans i la Universitat Rovira i Virgili –a través del professor Amado Alarcón, president del comitè local- , han ofert activitats diverses unint diferents generacions acadèmiques, contribucions globals i locals des de Catalunya, Espanya i a nivell internacional, i combinant sessions científiques amb activitats paral·leles incloent-t’hi associacions del teixit social.

Activitats paral·leles

En total, a les sessions que es van realitzar entre els dos congressos s’hi ha registrat  més de 300 persones que han fet possible més de 200 comunicacions distribuïdes en quinze grups de treball sobre diversos temes clau en la investigació sociològica actual. Per complementar les sessions acadèmiques, s’han dut a terme activitats paral·leles en les quals hi ha pres part ponents del món associatiu, com Stop Mare Mortum, Bandera Negra, Xarxa Solidària de Víctimes de Violència de Gènere a les Universitats, Marea Blava i representants de diverses entitats veïnals de la ciutat.

Un dels grups de treball durant les sessions paral·leles.

Un element nou d’aquesta edició ha estat fer coincidir el Congrés Català de Sociologia amb el Congrés de Joves Sociòlegs que ha permès apropar els espais de recerca acadèmica que es desenvolupen a les universitats per part del professorat i per part dels estudiants. Això permet els estudiants conèixer més a fons el treball dels professors i dels investigadors i als professors conèixer les inquietuds i el potencial dels joves sociòlegs per continuar avançant en la recerca sociològica.

La sociologia per comprendre la societat

La teoria i recerca sociològiques són l’eina per a comprendre els processos socials i fer una mirada crítica de les societats. Els últims anys han estat marcats per canvis inesperats i de successives crisis que ens plantegen nous reptes. La societat catalana forma part d’aquesta globalitat i transformacions i ha constituït un panorama social i polític de gran interès per a la comunitat internacional, científica i social. La sociologia pot ajudar a explicar, entendre i encarar els reptes i interrogants socials tant a nivell global com local, a través de la seva reflexió, mètode i anàlisis especialitzades.

Per aquest motiu el VII Congrés Català de Sociologia ha estat ser un punt de trobada per als investigadors dels diferents àmbits de recerca del país en què han parlat de les recerques actuals i han participat en el debat i reflexió conjunta.