29/09/2018

Milers de persones participen en la primera edició de la Nit Europea de la Recerca a Tarragona

La plaça Corsini s’ha omplert aquest divendres de tallers científics i dissabte ha estat el torn de les xerrades divulgatives en format breu

La Nit Europea de la Recerca a les comarques de Tarragona ha superat totes les expectatives i els vint tallers de diferents disciplines científiques que han omplert la plaça Corsini no han parat d’atendre el públic des de dos quarts de cinc de la tarda fins passades les nou de la nit.  Sota el lema “La recerca, patrimoni de tothom”, la Universitat Rovira i Virgili, que coordina aquest projecte a les comarques del sud de Catalunya, junt amb l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica, l’Institut Català d’Investigació Química, l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili i l’Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social han portat activitats científiques a la plaça Corsini de Tarragona.

Més de 60 investigadors i investigadores de la Universitat i dels centres de recerca han participat d’aquestes activitats que tenen com a destinataris diversos públics, però especialment el familiar, i impliquen el contacte directe entre investigadors i audiència a través de rutes i tallers que combinen l’educació científica i la diversió. Durant el matí de divendres s’han organitzat visites escolars a espais com la pedrera del Mèdol, el port romà descobert a la platja Llarga i la Tarragona medieval mentre que a la tarda s’han impartit vint tallers paral·lels de diferents disciplines a la plaça Corsini, que han permès al nombrós públic circular de l’un a l’altre per poder fer un tastet de la recerca que es fa al territori. S’han inclòs aspectes relacionats amb el patrimoni cultural, el patrimoni natural i la dieta mediterrània com a patrimoni immaterial de la humanitat, amb tallers dedicats a la  salut.

Un moment de la inauguració amb la rectora de la URV, Maria José Figueras, i, d’esquerra a dreta: Maria Targa (IPHES) Miquel Àngel Pericas (ICIQ), Joan Vendrell (IISPV), el conseller d’Educació de l’Ajuntament de Tarragona, Francesc Roca i el president de l’Autoritat Portuària, Josep Andreu.

A banda dels tallers i de manera simultània, a l’escenari de la plaça Corsini s’ha fet un berenar amb ciència: pa amb oli, sal i xocolata, una activitat que ha mostrat l’aspecte científic d’aquests aliments que ha comptat amb la col·laboració dels paradistes del Mercat Central. Ha tingut lloc la visita Del Mercat Central al Banc d’Espanya: descobreix el patrimoni del nostre entorn, i un espectacle científic amb la col·laboració de l’Associació per a la Divulgació Científica del Camp de Tarragona que ha explicat, a través dels experiments, dels elements de la taula periòdica. Les activitats de Tarragona han comptat amb el suport de l’Ajuntament de Tarragona, a través de l’Institut Municipal d’Educació.

Imatge de tots els investigadors i investigadores de la URV, l’IISPV i l’Hospital Universitari Institut Pere Mata.

El matí del dissabte 29 de setembre, també en el marc de la Nit Europea de la Recerca, s’ha organitzat una sessió de xerrades divulgatives al Centre d’Art Cal Massó de Reus a partir de les 12 amb la participació d’investigadors i investigadores de la Universitat i dels centres de recerca. Aquesta activitat ha estat coordinada per l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili en col·laboració de l’Associació per a la Divulgació Científica del Camp de Tarragona i l’Ajuntament de Reus.

Un projecte conjunt a Catalunya

La  Nit Europea de la Recerca  és un esdeveniment públic dedicat a la divulgació de la recerca que té lloc cada any en més de 300 ciutats de 30 països d’Europa alhora i per primera vegada s’ha organitzat a les comarques de Tarragona. Els objectius d’aquesta activitat, impulsada per la Comissió Europea des del 2005, són promoure el reconeixement públic dels investigadors, donar a conèixer la importància de la seva feina per a la societat, mostrar  que la recerca, en totes les seves disciplines, és fascinant, i explicar i mostrar la recerca i els investigadors.

Diverses institucions de recerca catalanes s’han proposat celebrar la Nit Europea de la Recerca de manera conjunta després que la Comissió Europea els hagi atorgat el segell de Nit Associada, que valora la qualitat del projecte. D’aquesta manera, les activitats que es faran en diversos punts de Catalunya formaran part del mapa de propostes de divulgació que ompliran les places i carrers d’Europa els propers 28 i 29 de setembre.

El projecte Catalan European Researchers ‘Night és una proposta de dos anys similar a cada edició, el 2018 i el 2019. El 28 de setembre 2018 i el 27 de setembre de 2019, els sis socis catalans han coordinat més de 160 activitats. A banda de la URV, hi ha la UdG, que coordina el projecte català, la UB, la UAB, la UdL i l’ISGlobal. La proposta que s’ha presentat i que ha aconseguit el segell de la Unió Europea de Nit Associada té dos temes principals: el 2018, amb el lema “La recerca, patrimoni de tothom”, tenint en compte que coincideix amb l’Any Europeu del Patrimoni, i el 2019 girarà entorn de la taula periòdica, ja que és l’Any Internacional de la Taula Periòdica, tot i que les activitats també cobriran altres aspectes com la salut, la biomedicina, la nanociència, la natura, la biologia, les matemàtiques, les noves tecnologies, l’energia, l’astronomia, el patrimoni, etc.