21/02/2017

Neix la Càtedra URV per a l’estudi del fet casteller

La URV i la Colla Vella dels Xiquets de Valls han signat un conveni per posar en marxa la Càtedra URV per a l’estudi del fet casteller, en un acte realitzat el 20 de febrer al rectorat de la Universitat. L’objectiu és esdevenir una eina de reflexió interdisciplinària, debat i divulgació a l’entorn de la cultura i evolució dels castells des de l’excel·lència de la recerca històrica

Membres de la Universitat Rovira i Virgili i de la Colla Vella dels Xiquets de Valls.

La signatura del conveni ha anat a càrrec de Josep Anton Ferré Vidal, rector de la Universitat Rovira i Virgili, i Joan Ibarra Rodríguez, president de la Colla Vella dels Xiquets de Valls. El director de la Càtedra serà Josep Sánchez Cervelló, catedràtic d’Història Contemporània de la URV i en l’actualitat degà de la Facultat de Lletres.

Des d’aquesta nova Càtedra -que va aprovar el Consell de Govern de la URV l’octubre passat- s’impulsaran diferents accions per promoure el fet casteller. Per exemple, la creació d’un espai per a la investigació i el debat científic; es divulgaran entre les escoles i els instituts els valors de superació, integració multicultural, treball en equip, autoconfiança i fer país, així com l’organització i realització de cursos, seminaris, reunions de treball i jornades destinades a potenciar la recerca i la formació per tal que cada vegada més la gent conegui la terminologia castellera i la sàpiga interpretar. També es promouran exposicions, tallers, workshops, cicles de conferències, seminaris, etc, i es promocionarà l’estudi, inventari, catalogació i difusió dels arxius de les colles castelleres i de particulars sobre el fet casteller.

Una de els accions ja concretades és la realització d’una investigació dels darrers dos cents anys dels Xiquets de Valls, ja que fou en aquesta ciutat on començà tot i fou també a Valls on arrelà més profundament aquesta tradició.

Josep Sànchez Cervelló, a la dreta de la imatge, durant la seva intervenció.
Josep Sánchez Cervelló, a la dreta de la imatge, durant la seva intervenció.

Joan Ibarra Rodríguez, president de la Colla Vella dels Xiquets de Valls, ha destacat el paper pioner de la càtedra, “ja que es tracta del primer projecte estable de recerca professionalitzada en matèria castellera i que ha de servir com a referent i punt de partida a projectes d’investigació impulsats des de les colles o altres àmbits del món casteller”, ha declarat.

També s’ha referit a “la importància per a la Colla Vella del paper central de la Universitat en la recerca castellera, en tant que garant d’uns estàndards de qualitat i rigor científics”, així com en la “necessitat de donar un pas en més en la investigació de la història dels castells mitjançant la professionalització de la recerca i el rigor acadèmic que aporta la Universitat”. En aquest sentit ha remarcat la “necessitat per part de la Colla Vella de comptar amb la URV com a universitat pública de les comarques amb major tradició castellera (Camp de Tarragona i Penedès)”. Alhora ha agraït la implicació de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Tarragona en el projecte, que hi col·laboren en el finançament.

El rector de la URV, Josep Anton Ferré ha indicat: “Més enllà del significat simbòlic que per a la ciutat de Valls pot tenir l’activitat castellera, aquesta càtedra ha d’ajudar a reconèixer el fet casteller com un símbol d’identitat catalana i d’unitat, si l’esforç és per aconseguir objectius comuns”.

Per a Josep Sánchez Cervelló, “la càtedra és una oportunitat de congregar al món casteller i actuar interdisciplinàriament per estudiar i debatre temàtiques innovadores, com poden ser la qüestió de la  identitat  i de la presència del món casteller en la festa, els seus valors cívics, la integració dels nouvinguts, la seguretat, les dolències que poden contraure els integrants de les colles, etc”. També destaca que aquesta càtedra “té una clara voluntat integradora del  món casteller, entenent que aquest espai universitari pot ser un terreny amical i col.laboratiu”.

La relació entre la URV i la Colla Vella dels Xiquets de Valls gaudeix ja d’antecedents exitosos, com la publicació, en format de llibre, de la tesi doctoral Els Xiquets de Valls durant el primer franquisme, del Dr. Àlex Cervelló i dirigida pel Dr. Josep Sánchez Cervelló, l’any 2015.