27/01/2017

“No acceptem que el que passa amb els refugiats sirians es faci en nom nostre”

La campanya Casa Nostra Casa Vostra s'ha presentat aquest dijous a l'Aula Magna del campus Catalunya de la URV amb un doble missatge. Un, el de pressionar de totes les maneres possibles per tal de donar acollida als milers persones que es troben en aquests moments malvivint als camps de refugiats. I l'altre, donar suport a la societat civil que, des de Síria, resisteix i treballa perquè s'imposi la pau

4 milions de sirians refugiats, 7,6 de desplaçats interns, 2,5 milions de llocs de feina perduts, 32 hospitals públics devastats i un llarg etcètera. Amb aquestes xifres, que donen una ràpida visió de la situació a Síria,  Nour Salameh, – estudiant siriana de doctorat a la Càtedra Unesco de Diàleg Intercultural a la Mediterrània de la URV- ha volgut fer una radiografia de la situació d’assolament d’aquest país. I amb un mapa del control militar de Síria i en només un cop d’ull ha mostrat en una imatge de què s’escapen els sirians: del règim, dels rebels, d’ISIS, dels kurds, dels atacs russos i dels dels Estats Units…Una situació límit que provoca que milers de sirians s’hagin vist obligats a abandonar la seva terra. Però, tot i aquesta situació de pressió sobre la població civil, la  jove ha volgut recordar que, des del país, grups de resistència “s’enfronten al règim i als extremismes intolerants” des de la societat, auto-organitzant-se en consells locals: “Un raig d’esperança que busca el canvi des de dins per  no acabar o amb la mort o amb l’exili, per fer front als extremistes que volen trepitjar un poble”. Salameh ha fet una crida per salvar a la gent, a la societat civil que lluita contra aquestes faccions per arribar a un estat de pau.

Presentació Casa Nostra, Casa Vostra a la URV.
Nour Salameh durant la connexió via Skype amb Ziad Adu Karam, director de coordinació i comunicació al consell provincial dels suburbis de Damasc.

Un missatge semblant és el que s’ha repetit en les intervencions via Skype de Ziad Abu Karam, director de coordinació i comunicació al consell provincial dels suburbis de Damasc; i el doctor Salem Abu Nassr, activista i pacifista, que va ser un dels últims metges evacuats d’Alep. En aquestes connexions en directe han explicat com es treballa des del país i han demanat la col·laboració del poble català perquè pressioni els governs per ajudar-los assolir un estat on s’aturi la violència i es respecti la democràcia. Tot i que no estava previst s’ha connectat directe amb una exestudiant siriana de doctorat a la Càtedra Unesco de Diàleg Intercultural a la Mediterrània de la URV i que ara es troba a Grècia, treballant amb els refugiats que es troben allí. Noor Alchikh ha relatat la situació difícil que s’hi viu: “la gent no sap que passarà amb ells, viuen en tendes, en caravanes o en contenidors i passen molt de fred”. Famílies dividides que es troben desesperades. Persones, -principalment sirians i iraquians- diu, que es plantegen fins i tot tornar als seus països davant la situació en què es troben.

Fer que la campanya arribi als que no estan sensibilitzats

L’acte que s’ha fet aquest dijous a la tarda a l’Aula Magna de la URV ha estat la presentació oficial a Tarragona de la campanya Casa Nostra Casa Vostra, una campanya amb la qual es vol denunciar la situació que viuen els refugiats i pressionar les institucions per una acollida real i efectiva dels immigrants.

Ruben
Ruben Wagensberg, coordinador de la campanya.

Ruben Wagensberg, un dels coordinadors de la campanya, ha explicat quines són les properes accions: el gran concert que es farà al Palau Sant Jordi de Barcelona el proper 11 de febrer-i que es retransmetrà en directe per TV3-  i la gran manifestació que s’ha organitzat a Barcelona el dia 18 de febrer: “Hi ha falta de voluntat política evident en aquest procés d’acollida dels refugiats” apunta. I assenyala que és important ara conscienciar els qui no ho estan, per poder fer pressió als governs i no deixar que aquesta situació s’estanqui. “Si no actuem tots ho estem permetent i és important dir que el que estan fent, el que està passant no es fa en el nostre nom”, apunta Wagensberg.

L’acte l’ha conduit Joan Fuster, coordinador de la campanya a Tarragona que també és el coordinador de la URV Solidària, qui ha recordat que ara la campanya es presentarà a d’altres municipis del Camp de Tarragona. El proper dissabte, 4 de febrer,  es farà una recollida massiva de signatures del manifest al Balcó del Mediterrani.

La URV, al costat de la campanya

A l’acte també hi ha participat Jordi Tous, vicerector d’Universitat i Societat de la URV, qui ha manifestat la gran inquietud que genera el conflicte a la comunitat universitària i ha assegurat que, des de la Universitat, es col·labora i es continuarà col·laborant en la campanya de manera proactiva “amb gent, infraestructures i en incorporar a la institució persones que arribin amb nivell universitari per accedir-hi”.