11/01/2017

Nous nanodispositius per detectar la presència de cocaïna a la saliva de manera ràpida i fiable

Investigadors del grup de recerca Nanoelectronic and Photonic Systems (NePhoS) de la URV i de l’Institut Interuniversitari d’Investigació de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic (IDM) de la UPV, han creat uns nous nanodispositius que permeten detectar de manera ràpida, senzilla i fiable la presència de cocaïna a la saliva o a qualsevol altra solució aquosa

Els investigadors de la URV Lluís Marsal i Elisabet Xifre, al laboratori on s'ha provat el nou nanodispositiu.

El grup d’investigadors de la URV dirigits pel professor Lluís F. Marsal i de la UPV, amb el professor Ramón Martínez-Máñez al capdavant, han dissenyat amb alúmina nanoporosa una porta molecular —un mecanisme de base molecular l’estat del qual (obert o tancat) el poden controlar a voluntat estímuls externs en aquest cas la presència d’una espècie química com la cocaïna— que permet localitzar de manera ràpida, senzilla i fiable la presència de cocaïna a la saliva o a qualsevol altra solució aquosa. El treball l’ha publicat la revista Scientific Reports, del grup Nature, i s’ha dut a terme en col·laboració amb els equips de totes dues universitats.

Esquema de la porta molecular: els porus de l’alúmina porosa tapats amb l’aptòmer (esquerra) s’obren en presència de la cocaïna i alliberen el fluorocrom.

El nanodispositiu desenvolupat consisteix en un material altament penetrable, l’alúmina nanoporosa, amb uns orificis que tenen una mida de 10 nanòmetres, i estan carregats amb un marcador fluorescent i tapats per un aptòmer específic de cocaïna que actua com una porta. L’aptòmer és un àcid nucleic de cadena senzilla (ssADN i ARN) que s’uneix de manera estable i molt específica a la seva diana, en aquest cas a la cocaïna. Davant la presència de qualsevol substància diferent de la cocaïna, el porus es manté tancat per l’aptòmer. En presència de cocaïna, l’aptòmer reacciona, “s’uneix a la cocaïna i obre de forma selectiva el porus alliberant el marcador fluorescent i permet la detecció i quantificació de la cocaïna present”, explica el catedràtic de Tecnologia Electrònica del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica de la URV, Lluís Marsal.

Pel que fa a altres sistemes de detecció, el professor Ramón Martínez-Máñez, director de l’Institut Interuniversitari de Recerca de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic i director científic del CIBER-BBN, explica que la principal novetat resideix en la utilització de les plaques d’alumini porós “que es manegen de forma molt senzilla i a més tenen l’avantatge que es poden reutilitzar per fer un altre sensor”.

Aquest nou nanodispositiu intel·ligent, pioner en la utilització de l’alúmina porosa com a porta molecular, estableix les bases per utilitzar aquest material en el desenvolupament de portes moleculars per detectar compostos químics i biològics amb aplicacions en camps de gran interès tècnic, científic, industrial i social com la salut i el medi ambient.

Referencia bibliogràfica: Ribes, Àngela; Xifré-Pérez, Elisabet; Aznar, Elena; Sancenón, Félix; Pardo, Teresa; Marsal, Lluís F.; Martínez-Máñez, Ramόn  Molecular gated nanoporous anodic alumina for the detection of cocaine “Scientific Reports” 2016/12/07/online. Vol.  6- 38649.  http://dx.doi.org/10.1038/srep38649