29/01/2018

Nova entrega de la sèrie de divulgació científica Ciència en 1 minut

Aquesta iniciativa té per objectiu explicar conceptes científics de forma ràpida i comprensible a través de vídeos animats de curta durada. Els temes triats complementen la informació de la sèrie Talent URV

La Unitat de Comunicació de la Ciència de la URV (ComCiència) ha completat una nova entrega dels vídeos de divulgació científica Ciència en 1 minut. Aquesta sèrie dona resposta, en poc més de 60 segons, a dubtes científics a través d’il·lustracions animades. Investigadors de la Universitat han assessorat sobre el contingut d’aquestes càpsules audiovisuals, que es difonen a través de Youtube en català, espanyol i anglès.

“D’on venen les marees vermelles?” “Què fa un catalitzador?” “Què és i com es pot prevenir l’assetjament escolar?” “Com s’obté energia de l’hidrogen?” Aquests són alguns dels dubtes als quals donen resposta les il·lustracions animades de la sèrie Ciència en 1 minut. Amb un estil modern i clar, donant prioritat al rigor científic i amb el suport d’una animació gràfica, cada capítol explica d’una forma senzilla un concepte científic relacionat amb algun dels grups o àmbits de recerca de la Universitat. L’objectiu d’aquesta sèrie és apropar la ciència —des de tots els vessants— al públic i fer-la comprensible.

Les càpsules són accessibles a tothom i s’han pensat com una eina didàctica que pot ser útil per explicar continguts científics a estudiants de primària, ESO, batxillerat i cicles formatius, així com a públic universitari i general.

Durant l’any 2017 es van fer deu noves càpsules, que tracten dels temes següents: “D’on venen les marees vermelles?”, “Per què són beneficiosos els polifenols?”, “Qué és i com es pot prevenir l’assetjament escolar?”, “Què mesuren els sensors?”, “Què són les tinences intermèdies?”, “Què fa un catalitzador?”, “Per a què serveix la microencapsulació?”, “Què són les tecnologies de seqüenciació massiva?”, “Com s’obté energia de l’hidrogen?”, “Per què trobem anuncis personalitzats a Internet”?

Els vídeos, que també estan penjats en espanyol i en anglès, s’han elaborat amb el suport de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT), i està previst gravar-ne de nous durant l’any 2018.

Talent URV

Els episodis de Ciència en 1 minut, a més, complementen el tema que s’explica en una altra sèrie, Talent URV, una proposta amb diversos formats de divulgació científica sobre temes que s’estudien a la Universitat. Té l’objectiu de donar a conèixer la feina que fan els investigadors a través de vídeos, reportatges escrits i xarxes socials. Els protagonistes, de diversos camps, han triat la URV per fer la seva carrera i hi han arribat a través de programes d’atracció de talent.