14/06/2018

Noves aproximacions a l’anàlisi del paisatge i dels espais públics

En aquesta jornada d'investigació, el dimarts 19 de juny al campus Vila-seca, es coneixeran els resultats del projecte "Els paisatges protegits i construïts"

La jornada “Noves aproximacions a l’anàlisi del paisatge i dels espais públics” té com a objectiu donar a conèixer els resultats d’investigació del projecte “Els paisatges protegits i construïts” del qual és la investigadora principal la professora Yolanda Pérez, del grup de recerca d’Anàlisi Territorial i Estudis Turístics (GRATET), del Departament de Geografia (DG); i al mateix temps, permetre l’intercanvi de metodologies i enfocaments entre diferents grups de treball i disciplines.

La trobada s’inicia amb les aportacions del grup d’Anàlisi Geogràfica de la Universidad de Málaga (UMA) en l’àmbit de l’estudi del paisatge. El professor Matías Mérida, del Departament de Geografia d’aquesta mateixa universitat, impartirà la conferència “La percepció de l’impacte paisatgístic de la urbanització dispersa entre la població resident”, tractant un dels problemes de màxima actualitat en el camp de l’impacte paisatgístic.

Aquesta conferència es complementa amb diverses aportacions estructurades en dos grans blocs. El primer se centra en una aproximació analítica al paisatge urbà i periurbà. Així, s’analitzen els espais verds urbans de la ciutat de Tarragona (Adrià Balart, DG); es valora l’impacte que té l’activitat turística sobre el paisatge urbà de la Vila de Viñales (Cuba) que compta amb una creixent oferta d’habitacions particulars de lloguer, pel professor José Ignacio Muro (DG); s’estimen les possibilitats de les “retallades agrícoles” en el paisatge industrial de Tarragona, per part del professor Manuel Zaguirre, de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura (ETSA) de la URV; i es realitza una proposta metodològica per avaluar el grau d’artificialitat del paisatge entre Vila-seca i Tarragona a partir de diferents vies de comunicació i mitjans de transport, per part de Touria Boujbah, del DG.

El segon bloc de presentacions està dedicat a les noves fonts d’informació (Informació Geogràfica Voluntària) i metodologies participatives per a la comprensió de la percepció del paisatge i dels seus usos públics. En dos dels casos s’utilitza la Informació Geogràfica Voluntària, procedent de la descàrrega massiva de dades de plataformes per compartir informació d’activitats esportives i lúdiques; per a analitzar, en primer lloc, l’ús públic d’un espai natural com és el Parc Natural del Delta de l’Ebre (PNDE) a partir de tracks o itineraris per part de Joan Jurado, del DG; i, en el segon, per inferir, a partir de l’anàlisi de les fotografies associades a aquests tracks, el paisatge més valorat del mateix espai, per Aitor Àvila, també del Departament.

Altres instruments d’actualitat per valorar el paisatge i els espais públics són els Sistemes d’Informació Geogràfica de Participació Pública i l’Avaluació Multicriteri integrada en un SIG. Amaya Palacio (DG) presenta un SIGPP en què recull més de 3000 valoracions d’usuaris del PNDE i a partir d’elles caracteritza l’ús públic i el paisatge d’aquest espai protegit. Per la seva banda Kelly Quiroz (DG) presenta la seva experiència d’aplicar el mètode d’EMC integrada en un SIG per a determinar la qualitat visual del paisatge.

Cada un dels blocs es tancarà amb un petit debat, que moderarà María Jesús Perles del Departamento de Geografía de la UMA. En aquestes jornades la participació és oberta a tots els investigadors.

En finalitzar l’acte, el professor Josep Oliveras presentarà el llibre “Conflicte entre el paisatge i la energía eólica” (Pagès Editors) del qual és autor el professor Sergi Saladié. En el volum tracta de la implantació de les energies verdes i renovables i de la seva relació amb el territori, especialment a les comarques meridionals de Catalunya.