21/01/2020

Obren les primeres gerres de vi conservat en les mateixes condicions que els ibers per comprovar-ne l’evolució

Historiadors i enòlegs reconstrueixen el procés de producció del vi i constataran fins quan està en condicions de ser consumit

Jordi Diloli, director del grup de recerca GRESEPIA, i Fernando Zamora, director del celler experimental Mas dels Frares, obren la primera gerra de vi de la collita 2019.

Investigadors de la URV han destapat avui les primeres tres gerres que contenen el vi que hi van dipositar al setembre per reconstruir el procés de producció i conservació d’aquesta beguda en les mateixes condicions que es trobaven els ibers. Es tracta de comprovar amb tècniques actuals l’evolució del vi elaborat com fa 2.500 anys.

Així, des d’avui i cada tres mesos s’obriran les 9 gerres restants i en faran les analítiques que podran ajudar a resoldre incògnites com ara la conservació sense sulfits, fins quan té un estat idoni per ser begut i quins podrien ser els motius de la utilització d’herbes que s’han documentat. Aquesta recerca i reconstrucció, que es fa al celler experimental Mas dels Frares,  és a càrrec dels investigadors del grup de recerca GRESEPIA, del Departament d’Història i Història de l’art, i dels investigadors del Departament de Bioquímica i Biotecnologia.

Les 12 gerres on s’ha començat a envellir el vi i es conservarà fins a la propera verema contenen uns set litres d’ull de llebre i van tapar-se amb suro i guix. Un cop destapades les tres primeres, Fernando Zamora, director del celler, ha fet una primera anàlisi sensorial: “El color és evolucionat, marronós amb notes teula; l’aroma té notes característiques que estan començant a enranciar-se, si bé no té àcid acètic en quantitats importants i recorda un vi de postre; és gras, untuós i es nota que ha tingut força contacte amb l’oxigen sense la protecció dels sulfits”.

Fernando Zamora extreu vi de la gerra per fer-ne una primera anàlisi sensorial, amb Jordi Diloli al costat.

El primer vi s’ha repartit en ampolles que permetran fer una analítica completa amb totes les eines. Així, els investigadors observaran els paràmetres clàssics (grau alcohòlic, acidesa volàtil, acidesa total, pH, glicerol, àcid màlic, àcid làctic, àcid tartàric); per cromatografia de gasos determinaran la composició del perfil aromàtic, i per cromatografia líquida d’alta resolució faran l’anàlisi dels antocians, els tanins i els polisacàrids. Finalment, una anàlisi microbiològica pot desvetllar un dels interrogants de la recreació: “Saber què conté aquest vi, perquè no té sulfits, i per a nosaltres és una incògnita veure què ha ocorregut”, ha explicat Zamora.

A més amés, els estudiants de la Facultat d’Enologia també participaran en l’anàlisi d’aquest vi, que es produeix per segon any, i faran una analítica sensorial o degustació.