12/05/2016

L’oli d’oliva verge enriquit amb polifenols de farigola ajuda a protegir l’ADN

Un estudi liderat per la URV ha demostrat que l’oli d’oliva verge enriquit amb els seus polifenols i amb els de farigola protegeix l’ADN d’una oxidació. Aquests dos tipus de polifenols afegits a l’oli, que també podrien incorporar-se en qualsevol altre producte, fan disminuir el risc de trencar de l’ADN, cosa que, entre altres conseqüències, afecta el metabolisme, la reproducció de cèl·lules i podria desenvolupar patologies com el càncer

La recerca, liderada per investigadores de la Unitat de Farmacologia i de la Unitat de Recerca en Lípids i Arteriosclerosi de la URV, ha determinat que consumir oli d’oliva verge enriquit amb polifenols propis i els de farigola és una manera de protegir l’organisme de l’oxidació provocada per la pol·lució, el tabac o alguns aliments, per exemple.

Aquests estímuls oxidants poden desencadenar un desequilibri entre el sistema antioxidant i el prooxidant del mateix organisme. Així, l’oli d’oliva enriquit amb la mescla dels seus polifenols i amb els de la farigola ajudaria a decantar la balança cap al sistema antioxidant i evitar que es desencadeni l’oxidació.

Els polifenols, la clau antioxidant

Els polifenols són unes substàncies naturals que es troben a les plantes, les fruites, les verdures, el cafè o la xocolata. Protegeixen els vegetals de l’oxidació i per les seves característiques són antioxidants i antiinflamatoris per a les persones. No són nutrients essencials per a la dieta, però si no s’ingerissin es podria emmalaltir.

La recerca s’ha fet amb persones que tenien uns nivells lleugerament elevats de colesterol LDL, conegut com colesterol dolent, però no tant com per necessitar tractament amb fàrmacs. Dividits a l’atzar en tres grups, els voluntaris van consumir oli d’oliva verge normal, oli d’oliva verge enriquit amb els seus polifenols i oli d’oliva verge enriquit amb una mescla de polifenols propis i polifenols de farigola. Així doncs, els dos olis enriquits aportaven la mateixa quantitat de polifenols però diferent composició, de manera que es buscava la complementarietat de les funcions biològiques.

S’ha escollit la farigola perquè és una de les herbes aromàtiques més comuna en la nostra cultura a la qual s’atribueixen funcions beneficioses sobre la salut. Després de consumir aquests olis, s’ha detectat que els polifenols de la farigola són els que el cos absorbeix millor i, per tant, la possible causa per la qual s’obtenen resultats més efectius en prendre l’oli que conté farigola.

Els resultats positius de la recerca han servit per concloure que aquest oli d’oliva enriquit amb farigola és un aliment funcional més per protegir la salut. Per tant, permetrà fer recomanacions saludables a la població en general i sobretot a les persones amb colesterol dolent alt.

Enriquir amb polifenols per potenciar-ne els efectes

Dels tres olis amb què s’ha experimentat, l’oli d’oliva verge més efectiu per protegir l’ADN és el que està enriquit amb la mescla dels propis polifenols i els de la farigola. Aquest oli resultant conté més polifenols dels que normalment trobem en un oli d’oliva comú gràcies a un procés tecnològic en el qual primer s’extreuen els polifenols de la pinyolada (pasta resultant del premsat de les olives molt rica en polifenols) i posteriorment s’incorporen a l’oli. D’aquesta manera, l’enriquiment permet consumir més polifenols de l’oli sense incrementar-ne la quantitat diària recomanada.

A través del mateix procés s’hi afegeixen polifenols extrets de la farigola, controlant que no sigui una quantitat excessiva perquè poden donar-hi un gust picant.

Polifenols en càpsules?

L’estudi ha experimentat la incorporació estable de polifenols en l’oli d’oliva verge. Però aquests polifenols són hidrosolubles, la qual cosa facilita que es puguin incorporar en altres productes com sucs o fins i tot fer-ne càpsules per consumir-los directament. De fet, aquest és el plantejament que les investigadores ja han rebut d’alguna empresa interessada en els efectes beneficiosos d’aquesta recerca.

D’altra banda, altres estudis realitzats amb els mateixos tipus d’olis han demostrat que podrien millorar la funció endotelial, un marcador de l’arteriosclerosi. En aquesta línia, les investigadores treballen per trobar els mecanismes d’acció dels polifenols estudiats, investigant quines proteïnes podrien estar implicades en la protecció de les artèries per veure com aquest oli enriquit pot augmentar la reacció de les artèries per dilatar-se més fàcilment i protegir de l’aparició de les malalties del cor, la causa més important de mort en el món occidental.

La recerca l’han liderat les investigadores de la URV Marta Romeu, Vanessa Sánchez i Montserrat Giralt, de la Unitat de Farmacologia del Departament de Ciències Mèdiques Bàsiques de la URV; Laura Rubió, Rosa M. Valls, Anna Pedret, Úrsula Catalán i Rosa Solà, de la Unitat de Recerca en Lípids i Arteriosclerosis de la URV, i Rosa Ras, del Centre de Ciències Òmiques de la URV. També hi han participat María del Carmen López de las Hazas i María J. Motilva, del centre de recerca Agrotecnio de la Universitat de Lleida, i Olga Castañer, Rafael de la Torre i Montserrat Fitó, de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM) de Barcelona.

Referència bibliogràfica: Marta Romeu, Laura Rubió, Vanessa Sánchez-Martos, Olga Castañer, Rafael de la Torre, Rosa M. Valls, Rosa Ras, Anna Pedret, Úrsula Catalán, María del Carmen López de las Hazas, María J. Motilva, Montserrat Fitó, Rosa Solà i Montserrat Giralt: Virgin Olive Oil Enriched with Its Own Phenols or Complemented with Thyme Phenols Improves DNA Protection against Oxidation and Antioxidant Enzyme Activity in Hyperlipidemic Subjects. Journal of Agricultural and Food Chemistry. Febrer de 2016. DOI: http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.jafc.5b04915