23/11/2018 Opinió

Suport a l’etiquetatge frontal dels aliments i aclariment sobre els punts conflictius del Nutri-Score

Des que la ministra de Sanitat va anunciar la implementació a Espanya del logotip nutricional Nutri-Score hem observat moltes informacions contradictòries i fins i tot enganyoses, tot i que s'ha demostrat científicament que és més eficaç per millorar la salut de la població

Nancy Babio i Jordi Salas-Salvadó.

Com a investigadors i professionals sanitaris hem estat implicats i ens hem interessat per l’etiquetatge frontal dels aliments per la importància potencial que té aquest assumpte per a la Salut Pública. El passat 19 d’abril va ser una fita important, ja que vam celebrar un fòrum debat amb la participació d’investigadors, representants de societats científiques, l’administració, empreses i organitzacions de consumidors les conclusions del qual poden llegir aquí.

Malgrat les seves limitacions, cal tenir present que el Nutri-Score és el logotip nutricional que ha demostrat científicament ser més eficaç per als consumidors, i constitueix una veritable eina que pot contribuir a millorar la salut de la població.

Cal preveure, com proposa el Ministeri de Sanitat del nostre país, un període d’aplicació, adaptació al Nutri-Score, així com de posada en marxa de campanyes informatives específiques per superar i clarificar les seves limitacions.

Des que la ministra de Sanitat va anunciar la decisió d’implementar a Espanya el logotip nutricional Nutri-Score, hem observat moltes informacions contradictòries i fins i tot enganyoses, tant en les xarxes socials com en els mitjans de comunicació.

Si bé certs comentaris posen en evidència l’interès per disposar d’un etiquetatge frontal dels productes alimentaris simple, intuïtiu i comprensible per tots, certs agents condemnen el Nutri-Score amb arguments que posen de manifest el seu desconeixement científic. Són més d’una trentena de publicacions científiques que han analitzat el model de Nutri-Score i que han permès demostrar el seu interès, la seva eficàcia i superioritat davant d’altres models, a l’hora d’orientar millor al consumidor. Per tot això, cal no alimentar les crítiques focalitzades i desproporcionades, la desinformació al consumidor, negant l’interès que té el Nutri-Score en benefici de la salut pública.

Científics de la Universitat Rovira i Virgili donen suport a la iniciativa de la ministra i aclareixen els punts conflictius del Nutri-Score en  aquest document.

Aquest posicionament el signen Jordi Salas-Salvadó, catedràtic de Nutrició i Bromatologia de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la URV, i Nancy Babio, coordinadora del grau en Nutrició Humana i Dietètica de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la URV.

Tots dos, juntament amb Pilar Galan, directora adjunta de l’equip de recerca en Epidemiologia Nutricional Inserm / Inra / CNAM / Universitat Paris 13, han elaborat un treball basat en les evidències científiques per al suport a la implantació de l’etiquetatge frontal dels aliments Nutri-Score a Espanya.