04/06/2018

L’Orquestra de la URV estrena Concert per a gralla i Orquestra d’Elies Espí

L'obra forma part d'un projecte d'innovació musical que permet als compositors experimentar i es podrà escoltar el proper 24 de juny a l'Auditori de Barcelona

Un moment de l'estrena del Concert per a gralla i Orquestra a l'Aula Magna.

Concert per a gralla i Orquestra és l’obra d’Elies Espí, compositor i enginyer químic per la URV, que es va estrenar dissabte 2 de juny a l’Aula Magna del campus Catalunya sota la direcció de Marcel Ortega. Es tracta de la primera peça composta per a orquestra simfònica que té l’instrument de la gralla com a protagonista, i que fa sonar Albert Medina com a músic solista. Director i públic van establir un diàleg després de l’estrena que va permetre als assistents conèixer més a fons les característiques dels tres moviments de què es compon l’obra i que es podrà tornar a escoltar el dia 24 de juny a l’Auditori de Barcelona.

La composició forma part del projecte “Recerca i Innovació musical: música actual a la URV”, a través del qual l’Orquestra encarrega una obra a joves compositors del territori amb solvència artística. D’aquesta manera els autors poden comptar amb una fase d’experimentació durant les sessions d’assaig amb l’orquestra. En aquesta ocasió, Espí, que coneix la formació de la URV perquè hi toca el contrabaix, explica que “és una obra a mida i els assaigs ens han servit per fer canvis” que en un altre context no hagués estat possible. Per a Espí “el més difícil ha estat integrar la gralla, que té una sonoritat molt particular, amb els altres instruments”. També va ser l’element de dificultat per al solista Albert Medina “perquè no s’havia fet mai”, però a partir de les indicacions dels primers assaigs “després tot va anar rodat”.

D’esquerra a dreta, Albert Medina, solista, Elies Espí, compositor, i Marcel Ortega, director de l’Orquestra de la URV, durant l’estrena de Concert per a gralla i Orquestra.

El director Marcel Ortega va adreçar-se al públic després de l’estrena per explicar les particularitats de l’obra i va comptar amb la col·laboració dels músics, que tocaven els fragments que el director comentava. El primer dels tres moviments de què es compon té un format més clàssic, de concert per a orquestra simfònica, que es construeix a partir de dos temes que alternen el protagonisme i atorguen coherència a la peça. El segon moviment és un tema més pausat i líric que inclou cites textuals de música de castells i música de carrer. El moviment final és més festiu, en forma de rondó, amb tornades populars que remeten a les festes majors.

En acabar les explicacions, l’Orquestra de la URV i la Banda van tornar a tocar l’obra de setze minuts de durada perquè el públic apreciés els detalls que director i músics havien desgranat i exemplificat. Aquest concert es podrà tornar a escoltar el proper 24 de juny al XVII Festival de Bandes de Música Catalanes de la Federació Catalana de Societats Musicals a l’Auditori de Barcelona, a les 18:30 h, i també a la trobada de bandes que es farà a Falset a l’octubre. A més a més, Ficta edicions i produccions musicals SL enregistrarà i publicarà el Concert per a gralla i Orquestra així com editarà la partitura perquè fer-ne difusió i altres formacions puguin tocar l’obra.