16/09/2015

Premi Film-Història al llibre de la URV “El nostre cinema Paradís”

"El nostre cinema Paradís. Els inicis del cinema als pobles del Tarragonès", de José Carlos Suárez i de Pedro Nogales, ha rebut el Premi Film -Història 2014 a la millor investigació en cinema de tot l'Estat. El premi l'han rebut el dimarts, 15 de setembre al vespre a la Filmoteca de Catalunya, a Barcelona

Els autors, José Carlos Suárez (a l'esquerra) i Pedro Nogales, en la presentació del llibre el novembre passat a Tarragona (foto del Consell Comarcal del Tarragonès).

El Centre d’Investigacions Film-Història de la Universitat de Barcelona ha decidit concedir el premi a la millor investigació del 2014 a aquesta obra “per la seva acurada recerca sobre els orígens del cinema a casa nostra i la valuosa recuperació de pel·lícules” que es du a terme des de la Universitat Rovira i Virgili. Els autors són el professor José Carlos Suárez i l’investigador Pedro Nogales de la URV. L’acte d’entrega s’ha fet a la tarda, a la sala Laya de la Filmoteca.

Aquest llibre és una investigació històrica sobre l’assentament del fenomen cinematogràfic als pobles de la comarca del Tarragonès, en els seus primers anys de vida (1897-1939). És un treball exhaustiu de recuperació de la memòria de persones, locals i projeccions que s’han oblidat i que van posar les bases del major entreteniment del segle XX: el cinema.

Portada del llibre premiat.

A l’obra es descobreixen persones, noms i locals que en moltes ocasions s’han deixat de banda perquè varen estar dedicats a una cosa tan poc important com era el cinema. Es fa un recorregut de més de 40 anys pels pobles, recordant noms i llocs on es va fer cinema. Però, sobretot, es desvetlla la riquesa d’una relació que ni tan sols s’imaginava. El cinema era una mena d’agent modernitzador dels pobles i es veu com queda molt per descobrir d’aquesta història que no només es fa a base de títols de pel·lícules, sinó també de persones. Noms que el pas del temps està deixant en el més absolut oblit i que s’han de recuperar urgentment, perquè hi ha veritables tresors d’informació cinematogràfica als arxius locals i perquè el cinema al Tarragonès no és una cosa de fa quatre dies, sinó que té més de 100 anys d’història.

El llibre, que va aparèixer la tardor passada, el van editar el Consell Comarcal del Tarragonès i  Arola Editors amb el patrocini de Repsol, i el projecte havia obtingut la beca de recerca Lucius Licinius Sura 2012 del Consell, amb l’objectiu de fomentar treballs d’investigació sobre la comarca.