09/03/2015

Presentada la reedició del llibre Història de Poblet del P. Agustí Altisent

S'ha presentat la reedició del llibre "Història de Poblet" d'Agustí Altisent, a cura d'Octavi Vilà i de Maria Bonet, el dissabte 7 de març en un acte al Monestir. Han estat presents l'abat del Monestir Josep Alegre, el rector de la URV Josep Anton Ferré i el president de la Diputació Josep Poblet

Aquesta història de Poblet, escrita pel monjo del monestir Agustí Altisent (1923-2004) i publicada el 1974, continua sent considerada la millor i més completa publicació sobre els orígens i trajectòria del cenobi cistercenc. Ara ha estat actualitzada per Octavi Vilà, monjo del monestir i historiador, i Maria Bonet, professora del Departament d’Història i Història de l’Art de la URV.

La reedició del volum, exhaurit des de fa anys, ha comptat amb la col•laboració econòmica de la Diputació de Tarragona i el suport de la URV. L’obra explica la trajectòria de la comunitat, dels seus membres, coneguts o anònims, de les seves activitats, dels espais monàstics, del país, dels seus homes i dels seus esforços quotidians. Alhora, constata els entramats socials i polítics que van acompanyar l’evolució de la comunitat. La reedició del llibre ha permès incorporar el material, les anotacions o les millores que el mateix autor havia preparat, i altres actualitzacions, prudents, modestes o bàsiques que mantenen la idiosincràsia del text original.

En l’acte, que ha tingut lloc al Palau de l’Abat, Josep Alegre ha assenyalat que aquesta història de Poblet és “una porta oberta a un recinte monumental de bellesa única al món, amb una comunitat que viu la vida en tota la seva profunditat”. S’ha mostrat convençut que aquesta reedició de l’obra és “un camí obert i un suggeriment molt viu a continuar el treball amb renovats esforços d’estudis d’investigació”. Els autors han indicat que el llibre d’Agustí Altisent és “una gran història, difícilment irrepetible en nivell i en estil”. Durant l’acte s’ha destacat la inclusió de noves fotografies al llibre, que han estat realitzades pel reconegut fotògraf Francesc Bedmar, també present a l’acte.

El rector de la URV s’ha referit al magisteri d’Altisent a la Facultat de Filosofia i Lletres de la UB a Tarragona, precursora de l’actual Facultat de Lletres de la URV. S’ha mostrat molt satisfet pel fet que la URV hagi pogut col·laborar en la reedició del llibre sobre Poblet, “tot un referent històric, cultural i geogràfic”.

El president de la Diputació Josep ha assenyalat que “poques obres com aquesta esdevenen una confluència de valors i interessos tan variats i rics. L’obra esdevé un magnífic recordatori de l’obra cistercenca a la Catalunya Nova, de les seves influències en el territori i de la personalitat del seu autor”. En aquest sentit, ha destacat les “dots extraordinàries” d’Agustí Altisent, així com el seu “rigor històric i la seva sòlida cultura”. Josep Poblet ha conclòs tot afirmant que el llibre és, al mateix temps, “un homenatge a les persones que han treballat per construir aquest país i que l’han fet créixer humanísticament, culturalment i espiritualment”.

El pare Agustí Altisent, nascut a Santa Coloma de Queralt el 1923, va ser monjo de Poblet des del 1946 fins a la seva mort, el 2004. Doctor en Història per la UB i llicenciat en Teologia per la Universitat de Friburg (Suïssa), i va ser professor d’Història a la Universitat, a Tarragona. Va ser membre corresponent de la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona des del 1979, i va rebre la creu de Sant Jordi el 1997.

Des de Poblet va conrear la història en les seves variades manifestacions, socials, econòmiques, culturals i espirituals, fet que es va traduir en múltiples treballs escrits en una prosa acurada, amable i directa: “Les granges de Poblet al segle XV” (1972), “La descentralización administrativa del monasterio de Poblet en la Edad Media” (1985), o “Diplomatari de Santa Maria de Poblet. Anys 960-1177” (1993), entre altres, a més de “La Història de Poblet” de 1974. La seva curiositat va anar més enllà de l’estudi de la història: va publicar articles de premsa de temàtica diversa i en diverses capçaleres, i va obtenir el premi Godó Lallana, el 1984.

A la presentació han assistit, així mateix, el vicepresident primer de la Diputació, Albert Vallvé; el Prior de Poblet, Lluc Torcal; l’alcalde de Vimbodí i Poblet, Joan Güell; el delegat territorial de Cultura de la Generalitat, Jordi Agràs; altres representants institucionals, i nombroses persones que no s’han volgut perdre el fet històric que representa la reedició d’aquesta obra dedicada a un dels principals símbols del país.