Notes de premsa 12/07/2018

Professorat de ciències jurídiques tracta la motivació en la docència en unes jornades

Els 46 participants intercanvien experiències sobre els rols del docent i l'estudiant a l'aula, bones pràctiques i l'impacte de la investigació a la docència

Joan Ramon Alabart durant la seva intervenció a la V Jornada d'Innovació Docent.

El Grup d’Innovació Docent de la Facultat de Ciències Jurídiques ha organitzat per cinquè any la Jornada d’Innovació Docent, que té per objectiu promoure el coneixement de noves estratègies de docència i aprenentatge. En aquesta ocasió s’han preguntat com cal fomentar la motivació tant dels docents com dels estudiants per aconseguir una major implicació dels estudiants. 46 professors tant de la pròpia FCJ com d’altres universitats han participat a les jornades, intercanviant experiències sobre noves línies de recerca en docència, els rols de professorat i estudiants a les aules, l’impacte de la investigació a la docència o l’ús docent de les xarxes socials, entre d’altres.

La jornada ha comptat amb el professor de la URV i coach Joan Ramon Alabart; la facilitadora del projecte Demola a la URV, Anna Maria Segarra, i el professor de Dret Constitucional, Antoni Carreras, per abordar des de diverses perspectives què cal tenir en compte per a la motivació de professorat i estudiants. Alabart ha fet èmfasi en la importància dels talents de les persones, que són innats i que cal potenciar tant amb les habilitats com amb els coneixements, que poden adquirir-se. Per a Alabart, això és determinant per desmentir la creença estesa que una persona pot ser allò que es proposi; “no pots ser qualsevol cosa que vulguis ser, sinó més del que ja ets”, va concloure Alabart. Així, fent allò per al que un professor o estudiant té talent “gaudirà de l’activitat i marcarà el seu nivell de potencial”.

Maria Segarra és del parer que “els estudiants són ments fresques que tenen molta motivació”, per això considera que cal tenir empatia i “saber què és allò que els mou per enfocar-los a un repte”. Va posar com a exemple la plataforma Demola, una iniciativa internacional que genera aliances amb universitats i empreses i entitats públiques que veuen valor en aprendre i integrar noves metodologies d’innovació i cocreació per resoldre i explorar reptes reals de futur. Aquest projecte està en funcionament a la URV i planteja als estudiants reptes de les empreses i institucions del territori. Segarra va explicar que el que més motiva als estudiants participants és, en primer i segon lloc, arribar a crear una start-up i treballar en un equip multidisciplinari sense jerarquies. En canvi, la motivació econòmica, de treure un rendiment econòmic de les propostes, i l’obtenció de crèdits ECTS són menys rellevants per a ells.

Antoni Carreras, que va guanyar la Distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent 2017, que atorga la Generalitat, va explicar la seva experiència a les aules amb estudiants dels graus de Comunicació, Periodisme, Publicitat i Relacions Públiques, i Relacions Laborals a l’hora de treballar el contingut sobre Dret Constitucional. Els fa integrar en grups formats per per un estudiant de cada ensenyament per produir, gravar i editar una entrevista en vídeo a personalitats com ara jutges del Tribunal Constitucional, el Senat o el Parlament. A més a més, incentiva el debat a classe amb l’ús d’aplicacions mòbils.

A la segona part de la jornada s’han presentat comunicacions relacionades amb el tema central.