28/09/2017

Professorat d’Enginyeria Mecànica de tot l’Estat intercanvia experiències docents innovadores

Els alumnes de la URV dominen el cicle complet d'un sistema i adquireixen competències socials a través dels projectes integrats a les assignatures

Un moment del concurs de vehicles autopropulsats que forma part del projecte integrat de les assignatures del grau d'Enginyeria Mecànica de la URV.

La URV acull fins demà una setantena de professors universitaris d’Enginyeria Mecànica i de Vehicles de tot l’Estat, que s’han reunit per intercanviar experiències relacionades amb la seva labor docent i investigadora. Així, durant la reunió s’hi han presentat projectes d’ensenyament singulars, com ara el projecte integrat que es fa a les assignatures del grau d’Enginyeria Mecànica a la URV. La reunió, que té lloc al campus Catalunya avui i demà, també compta amb ponents que han explicat com millorar l’obtenció de fons per a la recerca.

L’objectiu de les ponències que es fan avui és compartir les bones pràctiques de les universitats a l’hora d’integrar projectes docents singulars als plans d’estudi dels graus i màsters, perquè serveixin d’exemple a d’altres universitats. El professor de la URV Francesc Ferrando ha explicat com els projectes integrats del grau d’Enginyeria Mecànica serveixen als alumnes per posar en pràctica els coneixements de les assignatures, desenvolupar la creativitat i adquirir les competències de lideratge, comunicació, emprenedoria i treball en equip.

Aquest tipus d’experiències docents es basen en les recomanacions del CDIO (Concebre Dissenyar Operar Implementar), un model educatiu impulsat en diverses escoles d’enginyeria d’arreu del món liderades pel Massachusetts Institute of Technology (MIT) que trenca amb la forma d’ensenyament tradicional de les enginyeries, per tal que un graduat domini el cicle complet d’un producte o sistema: des del disseny fins a la posada en funcionament.

A la URV, l’ETSEQ va ser pionera en la implementació d’aquest model i el curs 2003-04 va implantar-se a l’ETSE. Així, al projecte del primer any, els alumnes han de ser capaços de treballar en equip i dissenyar un producte, que es pot veure al concurs de mòbils autopropulsats que s’organitza cada any. Al segon curs, els estudiants han de generar sistemes resistents, mentre que al tercer any ja han de construir un giny mecànic.

Un moment de la ponència del professor Francesc Ferrando de la URV.

Després de la jornada d’avui, demà divendres es tractarà el repte de l’obtenció de finançament per a recerca a través de les convocatòries estatals i de la Unió Europea. El responsable d’I+D+i de l’empresa Idiada serà l’encarregat d’explicar com orientar les sol·licituds a les convocatòries de l’Horizon 2020 de la UE, ja que l’elevada competitivitat fa que la taxa d’èxit de les propostes que es presenten sigui baixa.

La XVI Reunión de Profesores de Ingeniería Mecánica e Ingeniería de Vehículos l’organitza la Asociación Española de Ingeniería Mecánica.