09/04/2019

Professors de la URV recorreran part de la Ruta de la Seda en una aventura solidària

La Universitat contribuirà amb ordinadors portàtils en desús i ajudarà a compensar l'emissió de CO2 de la participació al Mongol Rally

Carles García-Barroso i Carles Barberà, professors del Departament d'Enginyeria Informàtica i Matemàtiques revisant el cotxe per participar al Mongol Rally.

La sortida és el 19 de juliol a Praga i l’arribada, al setembre a Ulan-Udè, Rússia, passant per Mongòlia. Però per als professors Carles Aliagas, Carles Barberà i Carles García-Barroso, el viatge ja ha començat. Ja fa setmanes que preparen la seva participació al Mongol Rally, una aventura solidària en què és condició indispensable la contribució a ONG. No es tracta d’una competició, sinó que l’important és col·laborar amb entitats socials, arribar a meta i gaudir del camí, que defineixen els propis participants.

El recorregut escollit ressegueix en bona part la Ruta de la Seda, amb un Skoda Fabia familiar de 1200 cc procedent de subhasta i 1.100 quilos de pes, que els alumnes de l’Institut Comte de Rius treballen per posar a punt per recórrer 15.000 quilòmetres de muntanyes i deserts.

Part dels components de l’equip revisant la ruta del Mongol Rally.

Els tres professors del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV, junt amb el quart component de l’equip, Eduard Elías, estan involucrant la comunitat universitària en el projecte i la pròpia institució ja els ha donat suport. D’una banda, necessiten, a més de cobrir les despeses bàsiques del viatge, obtenir 1.200 euros per a dues ONG: Cool Earth, l’entitat escollida per l’organització del ral·li que lluita contra la deforestació, a la qual tots els equips participants destinaran la meitat de l’aportació, i la Fundació Josep Carreras contra la Leucèmia, que els components de l’equip GoCharlieGo han seleccionat per aportar els 600 euros restants.

El component solidari no es limita únicament a la donació de diners. D’una banda, es proposen compensar les emissions de CO2 que generaran durant el trajecte fins al punt que el seu viatge sigui neutre per a l’atmosfera. És per això que, en treball conjunt amb Medi Ambient de la URV, destinaran recursos a una plataforma que compensi les emissions, amb accions com ara plantar el nombre d’arbres necessaris per absorbir el CO2 emès.

De l’altra banda, a través de la xarxa humanitària Labdoo, l’Skoda d’Aliagas, Barberà, García-Barroso i Elías transportarà fins a Geòrgia, un dels països per on passaran, ordinadors portàtils que ja han requerit en aquest país. Aquesta plataforma col·laborativa posa en relació la petició i donació d’ordinadors arreu. Així, diverses unitats de la Universitat donaran màquines en desús però que encara poden tenir una segona vida.

Per acomplir amb tots els objectius que l’equip s’ha proposat i participar del ral·li, els professors de la URV han iniciat una campanya per a la cerca de patrocinadors i micromecenes, amb la qual volen assolir o superar els 15.000 euros de pressupost, comptant les contribucions a ONG. La Universitat ja s’hi ha adherit i ara el repte és implicar el teixit social i empresarial del territori.

A més a més, compten amb la complicitat de l’Institut Comte de Rius de Tarragona, amb un acord que beneficia a les dues parts: l’equip GoCharlieGo ha deixat al taller del centre de secundària l’Skoda Fabia que els ha de dur a Mongòlia perquè els estudiants del cicle Electromecànica de Vehicles Automòbils puguin manipular-lo durant el curs com a part del seu aprenentatge. A canvi, el deixaran a punt per a la sortida i, amb sort i un bon manteniment, per creuar la línia de meta.

Alumnes de l’Institut Comte de Rius fent pràctiques amb el cotxe de l’equip de professors de la URV GoCharlieGo.

Aquest treball mecànic és indispensable perquè no tindran assistència en carretera durant el recorregut. Les pròpies mans hauran de ser suficients per superar qualsevol adversitat durant el trajecte. De fet, els alumnes de l’Institut Comte de Rius ja han canviat la suspensió del cotxe perquè suporti més pes i sigui prou elevada per superar carreteres de pedra o de sorra, han substituït el circuit de refrigeració, l’embragatge i les corretges de distribució, entre d’altres.

Fins a final de curs treballaran per transformar un cotxe gairebé de desballestament en un vehicle segur per creuar 18 països, entre els quals hi ha Turquia, Armènia, Iran, Turkmenistan i Mongòlia, des de cota zero, a 4.500 metres d’alçada, des del desert a l’estepa. Coneixeran ciutats com Istambul, Teheran, Chiba, Samarcanda, Dushambe, Karakul, Altair, Ulan-Bator. Aquest recorregut té una dificultat afegida, en la qual es troben immersos actualment: la tramitació dels visats.

La preparació del viatge els descobreix paisatges i societats noves i ja els situa mentalment en aquesta aventura de la qual n’esperen “conèixer altres cultures, establir relacions amb la gent d’altres països i superar les situacions que ens posaran a prova”, apunta Carles Aliagas. De fet, han escollit la Ruta de la Seda per la diversitat geogràfica i cultural que els ofereix; i a això cal sumar-hi la convivència amb la resta de participants a l’aventura (350 equips).

Carles Aliagas i Carles Barberà amb el cotxe que recorrerà el Mongol Rally.

Tots ells hauran de demostrar que “amb poc material, un vehicle senzill i quatre amics pots arribar lluny”, hi afegeix Carles Barberà, que ja ha participat en proves d’orientació en 4×4 i en la selecció del Camel Tropy. Ell va ser qui va engrescar la resta de l’equip a embarcar-se sobre l’Skoda Fabia en un ral·li que tenia clar que “no havia de ser competitiu”. I quan va topar amb el MongolRally, que té finalitats altruistes, va tenir clar que havia trobat el projecte.

Els avenços de l’equip GoCharlieGo es poden seguir al seu perfil d’Instagram.