07/02/2020

Un projecte liderat per la URV vol fer visible l’abast de la violència sexual i de gènere a les universitats

Involucra investigadores d'universitats europees i de l'Amèrica Llatina en una xarxa

Investigadores de la URV lideren el projecte “Visibilitzar i dimensionar les violències sexuals i de gènere a les universitats (SeGReVUni)“, que pretén reconèixer l’existència d’aquestes violències a les institucions d’educació superior i donar-los instruments per abordar-les.

Així, el projecte, finançat pel pla estatal d’I+D+i, desenvoluparà eines que s’oferiran a les universitats, com ara un qüestionari i material per a la sensibilització. Aquest qüestionari s’utilitzarà per recollir dades que evidenciïn l’existència de casos a les universitats, a la vegada que serà una eina de sensibilització i visibilització perquè s’involucrarà a tota la comunitat universitària. També s’està teixint una xarxa d’investigadores que puguin reproduir les accions a les seves institucions.

De fet, la URV, amb les investigadores Barbara Biglia i Adriana Gil al capdavant, la Universidad Complutense de Madrid, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universidad de Deusto i la Universitat de Barcelona conformen l’equip principal del projecte, però també compta amb investigadores d’universitats del Regne Unit, Itàlia, Mèxic Equador i Brasil.

Amb les accions previstes es preveu incrementar la capacitat de resposta de les universitats a la violència sexual i de gènere amb polítiques i intervencions més compromeses i menys discriminatòries, ja que les dades de l’estudi interuniversitari Gender-based violence, stalking and fear of crime mostren que l’any 2012, el 54,2% de les persones entrevistades havien experimentat almenys un incident relacionat amb l’assetjament sexual durant el seu pas per la universitat. El projecte pretén contribuir a la recerca sobre violència sexual i de gènere en la població universitària.

Els avenços en la recerca, els resultats i les eines que resultin del projecte “Visibilitzar i dimensionar les violències sexuals i de gènere a les universitats (SeGReVUni)” seran d’accés obert i es podran trobar al web. Aquest projecte dona continuïtat a algunes de les accions iniciades amb el projecte europeu liderat per la URV: Universities Supporting Victims of Sexual Violence (USV React).