Notes de premsa 02/08/2018

Un projecte reinterpreta llegendes amb perspectiva de gènere per a l’apoderament de les noies

Estudiants de la URV formen estudiants a la Índia i fan tallers a les escoles de Tarragona amb les històries il·lustrades per alumnes de l'Escola d'Art i Disseny

Un moment de la formació que les estudiants de la URV van fer a l'Escola Professional d'Anantapur, Índia.

Que les dones siguin les protagonistes i que assumeixin rols destacats en la història i en la seva comunitat. Aquest era l’objectiu de l’Olivia Chivite, estudiant de la doble titulació d’Educació infantil i primària amb menció d’anglès, i de la Laura Elías, que ha finalitzat el grau d’Anglès aquest juny, quan les professores Laura Román i Neus Oliveras els van fer l’encàrrec de reinterpretar una sèrie de contes i llegendes tradicionals per dur a les escoles de la demarcació de Tarragona i en un centre de formació professional de noies a la Índia. El resultat d’aquest projecte educatiu, que impulsa la delegació de Tarragona de la Fundació Vicente Ferrer amb la col·laboració de la URV Solidària, és l’apoderament de les nenes i noies a través de la reflexió crítica sobre les causes de la desigualtat de gènere. 

Mentre les dues estudiants de la URV revisaven amb perspectiva de gènere les llegendes índies, les alumnes de l’Escola Professional d’Anantapur, Índia, van revisar contes catalans. Una mirada nova per a unes històries antigues, que va permetre reconstruir-les per dotar de protagonisme real i d’un rol més proactiu als fins ara personatges passius de les històries.

Les alumnes de l’Escola Professional d’Anantapur, Índia,van reinterpretar contes i llegendes catalanes, com la de Sant Jordi.

La Laura i l’Olívia van dividir les històries revisades en fragments, de manera que els alumnes d’Il·lustració de l’Escola d’Art de la Diputació de Tarragona van crear dotze il·lustracions per narrar cadascuna de les històries. Les làmines estan pensades per ser mostrades en un kamishibai, una forma d’explicar històries que s’utilitzava als temples budistes del Japó al segle XII, i que mostra en un petit teatre la seqüència d’imatges que configuren una història.

La Fundació Vicente Ferrer va seleccionar sis de les històries il·lustrades per divulgar-les a les escoles, centres cívics i altres espais infantils i juvenils. Les més icòniques de la tradició índia i de la catalana, la història de Draupadi i la llegenda de Sant Jordi, van ser les que les estudiants de la URV van endur-se en el seu viatge a la Índia aquest juliol passat. El seu destí va ser l’Escola Professional d’Anantapur.

Una de les il·lustracions de la història de Draupadi, feta per feta per l’alumna de l’Escola d’Art i Disseny de la Diputació de Tarragona Mireia Martínez.

Elles dues i una estudiant de la Universitat de Lleida van conviure amb les alumnes, noies d’entre 20 i 25 anys amb formació superior però amb dificultats per entrar al món laboral. Les estudiants catalanes van organitzar una sèrie de tallers per treballar les habilitats comunicatives, com ara l’expressió oral o el discurs, així com les competències lingüístiques, ja que les activitats eren íntegrament en anglès.

A través de la narració de les llegendes amb el kamishibai, les estudiants van tractar la situació de les dones, tant a la Índia com als països europeus: “Ens feien moltes preguntes perquè s’estranyaven d’algunes costums que tenim nosaltres, com ara decidir si volem o no tenir parella i que sigui escollida per nosaltres”, explica Laura Elías. Això és perquè en aquesta regió de la Índia, el matrimoni sovint és concertat per la família.

De fet, Laura Elías va trobar sorprenent que “sent noies de la nostra mateixa edat, tinguéssim vides i expectatives vitals tan diferents”. Olívia Chivite detalla que van fer un treball de reflexió per grups a partir de les llegendes reintepretades, perquè “no eren conscients que disposen de menys oportunitats que els nois” per desenvolupar-se. Per això van veure necessari que aquesta perspectiva s’oferís també als nois, ja que d’ells també depèn revertir la desigualtat de gènere.

Una vegada formades, les mateixes noies índies seran les que podran recórrer les escoles de la seva regió i explicar les històries il·lustrades a les nenes. Es tracta del mateix procés que estan fent les estudiants de la URV amb els tallers que imparteixen en escoles i biblioteques de la demarcació de Tarragona. Per al proper curs, ja tenen tallers concertats i es treballa en iniciatives derivades del projecte, com ara la possibilitat d’editar les històries en forma de conte.

La narració de contes reinterpretats a través del kamishibai ja s’ha portat en algunes escoles.

El projecte ha estat liderat i supervisat per les professores de la URV Laura Román i Neus Oliveras i ha comptat amb el suport de la URV Solidària, que ha finançat el viatge de les estudiants a Anantapur i un taller per als alumnes de l’Escola d’Art i Disseny a càrrec d’una il·lustradora que els va guiar en el procés creatiu.