18/05/2018

Prop de 1.000 persones assisteixen al primer festival internacional Pint of Science a Tarragona

Aquesta proposta de divulgació científica, en la que han participat 10 investigadors i investigadores de la URV, ha seduït la ciutat, que durant tres dies ha omplert tres bars de Tarragona per sentir parlar de ciència

L'investigador de la URV Aitor Balmaseda va parlar sobre els llevats i les bactèries al celler.

Omplir locals a Tarragona amb ofertes culturals és sempre tot un repte. I quan la proposta és en forma de ciència la tasca no és fàcil. La primera edició a Tarragona del Festival de Divulgació Científica Pint of Science ha aconseguit que durant tres dies seguits a Tarragona es parlés de ciència a tres bars, de forma simultània i amb els locals plens a vessar. El Cafè La Cantonada omplint la seva capacitat d’aforament a dins de la sala, i amb la gent encuriosida escoltant-s’ho des del carrer, ha estat una imatge inusual però constant durant els tres dies que ha durat el festival, del 14 al 16 de maig.

El Cafè La Cantonada va omplir el seu aforament durant els tres dies.

La proposta era ambiciosa: 43 xerrades científiques fetes per 24 homes i 19 dones que fan recerca des de diferents vessants de la ciència i arreu del territori, adaptades a tot tipus de públic i concentrades en tres dies. I la resposta ha estat positiva: prop de 1.000 persones han passat pels tres locals, i en un ambient distès han après, preguntat, interactuat i debatut amb els científics i les científiques que han protagonitzat les xerrades. “Estem impressionats amb la resposta del públic. No és fàcil mobilitzar la gent a una ciutat com Tarragona amb aquest tipus d’iniciatives, i hem superat moltíssim les previsions inicials que teníem en quant a assistència”, explica Fran Algaba, coordinador local del Festival i president de l’Associació per a la Divulgació Científica al Camp de Tarragona, que ha col·laborat en aquesta iniciativa. “El que hem viscut aquests dies ens anima a programar el festival l’any que ve i ampliar-lo a més locals, perquè hem vist que la ciència interessa i que els investigadors i investigadores que hi ha participat ja ens han dit que volen repetir”, afirma.

L'investigador de la URV Laureano Jiménez va parlar sobre la vida extraterrestre al Pub Highland.
L’investigador de la URV Laureano Jiménez va parlar sobre la vida extraterrestre al Pub Highland.

En aquesta edició de Pint of Science hi ha participat investigadors que estan desenvolupant la seva recerca en hospitals, associacions científiques, centres i instituts de recerca del territori i a la Universitat Rovira i Virgili, entre d’altres. Totes les persones implicades en el festival, tant els investigadors com l’equip organitzador, així com els bars que hi ha participat ho han fet de forma altruista i voluntària, amb el suport de les empreses i entitats patrocinadores i col·laboradores.

Ciència inclusiva

L’organització del festival a Tarragona ha apostat perquè aquesta primera edició tingués un caràcter inclusiu, i sis de les xerrades es van traduir al llenguatge de signes de la mà de la Federació de Persones Sordes de Catalunya. A més, el tríptic publicitari amb tota la programació del festival s’hya fet en Braille, amb la col·laboració de l’ONCE.

Algunes de les xerrades, con la de l'Elisabet Vilella, de l'Institut Pere Mata, es van traduir al llenguatge de signes.
Algunes de les xerrades, con la de l’Elisabet Vilella, de l’Institut Pere Mata, es van traduir al llenguatge de signes.
Un festival que creix

L’edició 2018 del festival s’ha celebrat en 56 ciutats de l’estat Espanyol, 15 més que l’any 2017, en el que Tarragona s’ha incorporat per primera vegada juntament amb Almeria, Cadis, Cartagena, Castro Urdiales, Conca, Osca, Lleida, Lorca, Mataró, Ourense, Sagunt, Segòvia, Sòria, Vigo i Zamora.

En total, en tot l’Estat espanyol s’han programat 208 esdeveniments (un 16% més que el 2017) impartits per 730 persones que fan recerca (gairebé 200 més que en l’edició anterior) en 105 bars. En l’edició passada 17.500 persones van assistir a les 532 xerrades.

El festival té un caràcter internacional, i s’ha celebraten les mateixes dates a 272 ciutats de 20 països d’Europa, Amèrica, Àsia i Oceania. Espanya és el país amb més seus juntament amb Brasil (56), seguit de França (34) i el Regne Unit (32).

Impuls de la divulgació científica a Tarragona

L’organització del festival correspon a Pint of Science, i a Tarragona també ha estat possible gràcies al suport d’institucions, entitats i empreses que patrocinen el festival i a la recentment creada Associació per a la Divulgació Científica al Camp de Tarragona, que ha coordinat l’esdeveniment. Aquesta entitat sense ànim de lucre té l’objectiu d’apropar la ciència a la ciutadania a través de l’organització d’activitats de divulgació. L’associació la integren persones involucrades en centres de recerca i institucions del territori i la seva creació respon a la necessitat d’impulsar aquest tipus d’iniciatives per fomentar l’interès per la ciència.