27/01/2015

Quatre investigadors de la URV, entre els cent més citats (ïndex H) de Catalunya segons Google Scholar Citations

Quatre investigadors de la URV estan entre els cent més citats (ïndex H) de Catalunya, segons Google Scholar Citations. El CSIC ha presentat la segona edició del rànquing de científics d’institucions catalanes, segons el seu perfil públic, al Google Scholar Citations

El Consejo Superior de Investigaciones Científicas ho ha fet a través del Laboratorio de Cibermetría. Les dades van ser recollides el novembre del 2014 i han generat un rànquing de 2.500 investigadors catalans ordenats segons el seu Índex H a Google Scholar Citations.

Quatre dels investigadors que estan en els 100 primers llocs pertanyen a la Universitat Rovira i Virgili, i, entre els 2.500, n’hi ha 116 de la Universitat.

L’objectiu d’aquest índex és, segons els seus impulsors, potenciar la creació de perfils públics d’investigadors com a font alternativa a les bases de dades tradicionals de citacions. L’índex H mesura la qualitat professional dels científics en referència a la quantitat de cites que han rebut els seus articles. Atribueix a cada científic el nombre de publicacions de les que és autor amb tantes cites o més que el nombre total d’articles. És a dir, si un expert té un índex h=25 vol dir que 25 dels articles que ha publicat han estat citat 25 o més vegades.

Entre els 100 primers d’aquest rànquing destaquen per aquest ordre: Josep Lluís Domingo, en 18a posició; Jorge Joven, al número 62 de la llista; Álex Arenas, al 82, i Josep Domingo-Ferrer, que es troba en la posició 97. La llista consta dels Top 2.500 perfils personals classificats en primer lloc per Índex H i, pel nombre total de cites com un criteri secundari. Cada investigador està identificat amb les filiacions institucionals amb que signa els articles.

Google Scholar Citations és una gran base de dades bibliogràfica lliure que proporciona el nombre de cites rebudes pels articles que hi han estat inclosos. Actualment hi ha de més de 160 milions de documents, molts d’ells amb vincles a les versions de text complet disponibles en obert.

Els mateixos investigadors generen el seu perfil i poden recollir les seves publicacions i les mètriques associades. És el segon any que el CSIC elabora, encara en versió de proves, el Ranking of scientists in Catalonian Institutions according to their GSC public profiles.