28/07/2015

La raqueta de pàdel sense forats, inspirada en el treball d’un investigador de la URV, entra a les pistes

La marca esportiva de pàdel Drop Shot ha estat la primera a comercialitzar raquetes sense forats, basant-se en les conclusions d’un estudi de l’investigador de la URV Francisco Huera-Huarte. El treball va descobrir que els forats de la raqueta de pàdel no afecten a la seva aerodinàmica. Aquells qui la proven afirmen que la pala sense forats és més fàcil de jugar i més resistent

Ángel Ruiz Muñoz és el primer professional que juga amb una pala sense forats. / Drop Shot

La típica imatge de raqueta de pàdel amb forats podria tenir els dies comptats. La marca esportiva Drop Shot, que comercialitza productes per a la pràctica de pàdel, ha posat a la venda models de raqueta que eliminen aquests forats, quedant-ne només un (que és el mínim que exigeix la normativa). El disseny d’aquestes pales s’inspira en el treball de recerca del professor Francisco Huera-Huarte, investigador al Departament d’Enginyeria Mecànica i al Laboratori d’Interacció Fluid-Estructura de la Universitat Rovira i Virgili (URV) de Tarragona.

L’estudi de Huera-Huarte va concloure que, des del punt de vista de l’aerodinàmica, els forats de les raquetes de pàdel no tenen un efecte rellevant. Aquest treball es va desenvolupar gràcies al canal hidrodinàmic de la URV, una infraestructura pionera desenvolupada pel mateix investigador amb què compta la Universitat. Les conclusions de l’estudi es van publicar a la revista científica Journal of Sports Engineering and Technology.

Drop Shot es va interessar pels resultats del treball i ara comercialitza dos models de raqueta sense forats, que ha anomenat Single Hole System (un sol forat a la pala). Segons el fabricant, aquest sistema “permet colpejar la pilota amb més força, dóna més estabilitat i més control en el cop i evita que la pala es trenqui”, entre d’altres avantatges.

Huera 2013
L’investigador Francisco Huera-Huarte al canal hidrodinàmic de la URV.

Diversos professionals del món del pàdel han rebut amb entusiasme aquesta innovació. Juan Carlos Dezeo, entrenador de pàdel i exseleccionador de la Federació Espanyola d’aquest esport (2000-2002), és un gran defensor d’aquest sistema. “Les pales acostumen a trencar-se pel lloc més feble”, explica Dezeo. “Una raqueta tradicional, amb bon ús, pot arribar a durar unes 1.000 hores. En canvi, la raqueta sense forats pot durar molt més”. A més de la seva major resistència, aquestes pales presenten avantatges tècnics: “L’absència de forats fa més gran el punt dolç de la pala –és a dir, l’àrea on el cop és òptim–, de forma que és més fàcil de jugar. Tothom a qui la recomano i la prova, se la queda”, sentencia l’entrenador.

Per altra banda, el jugador Ángel Ruiz Muñoz –de la firma Drop Shot– participa amb una d’aquestes raquetes al World Padel Tour, convertint-se així en el primer professional que juga amb una pala sense els típics forats. “És una pala que permet molt de control i, quan colpeges la pilota, surt amb molta força”, explica el jugador. “És un producte molt recomanable”.

En cas que es confirmin l’èxit i les bones sensacions de la pala sense forats, una recerca de la URV canviarà la forma com els fabricants i jugadors de pàdel dissenyen i trien les seves raquetes. “Fins ara els fabricants col·locaven aquests forats, que anomenaven forats aerodinàmics, de forma totalment arbitrària”, explica l’investigador de la URV Francisco Huera-Huarte. “Aquest treball és un exemple de com l’enginyeria ens pot ajudar a fer dissenys més eficients, basats en criteris científics”, conclou.