30/01/2019

Responsables d’un projecte de formació dual de les enginyeries coneixen experiències a Tarragona

És un projecte Erasmus+ liderat per la URV en què hi participen països d’Europa i Àsia

Des del passat dilluns i fins divendres 29 integrants del projecte europeu “Cap a l’excel·lència en els plans d’estudi de formació dual de les enginyeries” (TEEDE) són a Tarragona per conèixer de primera mà les experiències en aquest tipus de formació. Des de dilluns i fins divendres visitaran els instituts Comte de Rius, Cal·lípolis, Pere Martell i la Universitat de Lleida, centres de referència en formació dual on els estudiants fan part de la seva formació a les aules i part a una empresa amb un contracte remunerat.

El projecte es va posar en marxa el 2017 i culminarà a finals d’aquest any. Es tracta d’una proposta que té per objectiu impulsar l’educació dual, en què part de la formació es realitza a la Universitat i una altra part es du a terme directament dins de l’empresa.  Està coordinat pels investigadors Dieter Boer (ETSE) i Laureano Jiménez (ETSEQ) de la URV i els països que formen part del projecte són Finlàndia, Alemanya, Itàlia, Rússia, la Xina, Cambodja i la Índia, -a través d’universitats i instituts tecnològics- i Brussel·les, on es troba l’Associació Associació Europea per a la Garantia de Qualitat en l’Educació Superior (EAQA). Representants d’aquests països són els que es troben en aquests moments a Tarragona.

En una primera fase de la proposta, que es va iniciar a finals de l’any passat, es van detectar els sectors d’interès en els quals es pot comptar amb el suport de les empreses i seguidament s’han desenvolupat, modernitzat i implementat plans d’estudi (a nivell de grau i/o màster) basant-se en els principis de l’educació dual, és a dir, la combinació d’educació formal a la Universitat i l’educació al lloc de treball.

Cada soci desenvolupa un nou programa (o en modifica un d’existent) i els aspectes pràctics d’implantació (és a dir, que s’ofereix com a via paral·lela a un esquema clàssic o no). Fins ara hi ha 14 programes de formació dual en marxa des de l’inici del projecte:  quatre de grau, nou de màster i i un de doctorat en totes les branques de l’enginyeria  i vuit més en període de desenvolupament. Aquests programes pertanyen a les universitats de Xina, Cambodja, Índia o Rússia, creant així un equip multidisciplinari i multicultural.

Membres del projecte durant una de les visites a Instituts de Formació Professional de Tarragona.

El projecte, finançat amb prop d’un milió d’euros, busca fomentar la utilització de l’educació dual als països associats per promoure la modernització i la internacionalització i focalitzant-ho específicament als plans d’estudis d’enginyeries, basant-se en la convergència amb les polítiques educatives de la UE. Els socis del consorci del projecte tenen un fort enfocament cap a la tecnologia i l’enginyeria i actuaran com a centres regionals per a la implementació d’estratègies nacionals per a la formació dual.

La necessitat de formació de professionals en àmbits altament tecnològics es deu al ràpid desenvolupament de les tecnologies, fet que provoca que s’escurci el període de desenvolupament de les aplicacions davant les creixents necessitats tecnològiques de la societat. Una de les respostes a aquesta demanda és el desenvolupament de programes d’estudis flexibles a les demandes de les empreses que tenen una forta base innovadora.