07/06/2019

Aprovat el projecte per fer un centre de divulgació de la ciència al Banc d’Espanya

Europa cofinançarà amb gairebé dos milions d'euros aquesta iniciativa, en què participa la Universitat juntament amb l'Ajuntament de Tarragona i els instituts de recerca del territori

Després de més de 15 anys tancat, l’edifici de l’antic Banc d’Espanya tornarà a obrir les seves portes l’any 2023 convertit un centre de divulgació científica al centre de Tarragona. La Unió Europea, a través dels fons FEDER, ha concedit un cofinançament de gairebé dos milions d’euros al projecte Rambla Science, coordinat per la Universitat Rovira i Virgili, l’Ajuntament de Tarragona i els centres d’excel·lència en recerca del territori: l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica (ICAC), l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i l’Institut de Paleoecologia Humana i Evolució Social (IPHES).

El conseller en funcions i responsable del projecte per part de l’Ajuntament, Francesc Roca, ha mostrat la seva satisfacció pel finançament rebut i ha també la seva confiança en què, independentment del partit que acabi governant a Tarragona, la iniciativa tiri endavant “perquè és un projecte innovador de ciutat i haver aconseguit l’aval i el reconeixement de la Unió Europea és molt important”.

Els dos milions d’euros concedits representen aproximadament la meitat del cost total de projecte de rehabilitació de l’edifici. El pressupost total de l’actuació és de 3.956.434 euros. El pressupost municipal de 2019 destina una partida de mig milió d’euros per redactar el projecte i atendre els primers treballs. L’equip de govern -ara en funcions- ha previst una aportació de fins a 2,5 milions d’euros de recursos propis en els propers 4 anys. Roca ha assegurat que ja s’està treballant en la recerca de cofinançament per dotar de contingut el Rambla Science, “que obrirà les seves portes abans de quatre anys”.

Una imatge amb els representants de totes les institucions implicades en el projecte: Ajuntament de Tarragona, Universitat Rovira i Virgili i els instituts ICAC, ICIQ, IISPV i IPHES.

El projecte té l’objectiu de convertir-se un espai de referència de la cocreació i divulgació de la ciència i de la transferència del coneixement a través de la creativitat i del descobriment. Rambla Science gira a l’entorn de la generació de coneixement dels centres de recerca, innovació i transferència, de reconegut prestigi internacional, i a la voluntat de posar a disposició de la ciutadania una eina on es pugui interactuar amb la ciència i el coneixement.

El Rambla Science vol establir una relació de doble sentit amb la societat. Per una banda, a partir d’activitats de divulgació i educació científiques, es vol aportar una mirada científica de la ciutat i el seu entorn en un context d’avenç de la ciència mundial. Les institucions de recerca no només donaran a conèixer la investigació que hi porten a terme sinó que la ciutadania, i en especial la comunitat educativa, farà seu el coneixement i establirà una relació més propera amb l’espai que habita.

Per una altra banda, Rambla Science vol també involucrar la ciutadania i fer que participi tant en projectes de recerca que puguin oferir les institucions, com en la identificació d’àmbits de recerca sobre temes que la ciutadania creu que val la pena aportar solucions.

L’Ajuntament de Tarragona, propietari de l’edifici, és el responsable del projecte, que compta amb l’assessorament i col·laboració de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i de l’ ICAC, l’IPHES, l’ICIQ i l’IISPV.

El nou Rambla Science acollirà cinc espais clarament diferenciats: El soterrani es convertirà en la Galeria de la Ciència, espai que ha d’acollir dues o tres exposicions temporals cada any. A l’espai ” Reptes de la Ciència”, ubicat a la planta baixa, hi haurà l’exposició permanent “Els reptes de la ciència”, un espai de networking, una cafeteria i una botiga tematitzada. La primera planta es dividirà en un auditori polivalent amb capacitat per a 140 persones i “Descobreix”, un espai per fomentar, de manera lúdica, el coneixement i l’educació científiques a través de petites exposicions, tallers, espais de descoberta, sala d’audiovisuals, racons de lectura, etc. A la segona planta se situarà l’espai Experimenta, amb activitats dirigides de tallers. D’altra banda, el projecte també preveu l’acondicionament del terrat perquè aquest espai pugui acollir recepcions i esdeveniments.

Pel que fa als continguts del Rambla Science, mitjançant les exposicions es podrà comprendre i experimentar el dia a dia de la recerca a la URV (més de 40 grups de recerca de totes les disciplines han mostrat ja l’interès i la necessitat de participar-hi) i dels instituts del nostre territori (per exemple, els avanços i descobriments en els camps de la paleoecologia humana, l’arqueologia clàssica, la química i la salut) i comprendre què estan aportant a l’avenç de la ciència mundial. Aquestes exposicions coexistiran amb mostres d’impacte internacional, incorporant-nos a xarxes internacionals de centres de transferència de ciència, com la Global Science Gallery Network.

Segons va avançar Roca, durant el segon semestre de 2019 s’enllestirà la redacció dels projectes executius de construcció i de museografia, així com el pla de comunicació” i s’espera que els treballs d’execució i direcció d’obres tinguin una execució de 15 mesos.

L’edifici de l’antic Banc d’Espanya de Tarragona, situat a la Rambla Nova de la ciutat, ocupa una superfície de 2.700 metres quadrats repartits en tres plantes, als quals s’han d’afegir 1.000 m2 més del semisoterrani. L’edifici, neoclàssic, va ser construït l’any 1928 per l’arquitecte Joan de Zavala i Lafora, és de titularitat municipal des de 2010 i actualment està catalogat com a bé cultural d’interès local (BCIL).