01/07/2016

Se celebra el primer quart de segle dels estudis d’informàtica a Tarragona

L’acte institucional per celebrar els 25 anys de la implantació dels estudis d'informàtica a Tarragona ha servit per recordar els inicis d’aquests ensenyaments i per parlar dels reptes de futur. Alumnes, professors i personal d’administració i servei d’ara i d’abans s’han reunit aquest divendres, 1 de juliol, al Paranimf del Rectorat de la URV per celebrar el primer quart de segle de vida d’aquests ensenyaments

L’actual director del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques, Jordi Castellà, ha estat l’encarregat d’encetar l’acte central de celebració dels 25 anys parlant dels professionals que han format part del departament, dels estudiants d’informàtica, dels investigadors que fan la recerca i de la importància de la col·laboració de les empreses, amb les quals, segons ha destacat, cal millorar encara més la relació. Castellà ha recordat que durant aquest 25 anys s’han graduat uns 1.500 estudiants en les diferents etapes de l’Escola.

Durant l’acte d’aquest divendres s’han fet dues conferències. La primera de Mateo Valero, que ha parlat del Centre de Supercomputació de Barcelona que dirigeix, una instal·lació científica i un centre de recerca  on s’hi troba el MareNostrum, el superordinador més potent de l’estat espanyol i considerat un dels més potents d’Europa. Valero ha parlat de la recerca que es du a terme en aquest centre on es desenvolupa tecnologia puntera que facilita el progrés científic del present i del futur. També ha exposat quina és l’aplicació d’aquesta tecnologia en diferents camps  i de la tasca que hi fan allí les 457 persones que hi treballen, el 42% de les quals procedents de 45 països diferents.

El responsable del Superc
El responsable del Centre de Supercomputació de Barcelona, Mateo Valero,  amb el  suercomputador MareNostrim al fons, instal·lat a l’interior d’una capella al Campus Nord de la UPC.

La segona conferència ha estat protagonitzada per  Andreu Mas-Colell, professor del Departament d’Economia i Empresa de la Universitat Pompeu Fabra i exconseller d’Economia i Coneixement de la Generalitat. Mas Collell ha parlat de tres grans temes: del canvi de la naturalesa dels estudiants, de les noves formes de contractació del professorat i dels canvis relacionats amb allò que es fa i com es fa a les aules. En el seu discurs ha destacat l’increment de mobilitat i la previsió que aquesta serà encara més alta, sobretot d’estudiants africans, en explosió demogràfica i econòmica, en detriment de la xinesa, que es reduirà. També ha palat de l’increment i de la  importància de la formació al llarg de la vida. Mas Colell ha destacat una previsible modificació del model de contractació dels professorat i la tendència del canvi de contracte públic a un de laboral. També ha repassat les diferents formes de fer classe a la universitat, des de les classes magistrals, a la divisió de les aules per seccions fins arribar al model on les noves tecnologies han de permetre que la teoria arribi a l’alumne fora de l’aula i la classe es converteixi en un espai de discussió.

En aquest acte hi ha intervingut també el director de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria, Domènec Puig, el president del Consell Social, Joan Pedrerol i el rector de la Universitat, Josep Anton Ferré que ha recordat el bon posicionament de les ciències de la computació al rànquing de Shangai, on la URV es troba entre la 101 i la 150.

D'esquerra a dreta Josep maria López Besora,Manel Sanromà, Àngels Jové i Joan Manel Ferrer, van formar el primer equip amb el que van arrencar els ensenyaments.
D’esquerra a dreta Josep Maria López Besora,Manel Sanromà, Àngels Jové i Joan Manel Ferrer, van formar el primer equip amb el que van arrencar els ensenyaments.

Els ensenyaments d’informàtica  van néixer a Tarragona el curs 1990-1991 i el primer any les classes es van fer a l’edifici Ventura i Gassol, al campus Sescelades. El segon any ja van passar al complex educatiu de la Laboral fins el trasllat definitiu al nou edifici del campus Sescelades. En aquell primer moment l’equip era de vuit professors i dues persones de suport administratiu, sota la direcció de Manel Sanromà, primer responsable de l’Escola Informàtica de Tarragona, depenent en aquell moment de la Universitat de Barcelona, ja que la URV encara no havia estat creada. Avui s’ha volgut homenatjar també el  primer equip, part dels quals han pogut assistir a l’acte de commemoració. A banda de Sanromà hi han estat presents  el qui va ser el primer secretari i professor de matemàtiques, Josep Maria López Besora, el professor de programació Joan Manel Ferrer i la cap de secretaria Àngels Jové.

Els guanyadors del concurs Ei!Code.

Durant l’acte d’aquest divendres s’han lliurat els cinc primers premis del concurs Ei! Code, un concurs de programació que s’ha organitzat en el marc del 25à aniversari . Els guanyadors han estat, per aquest ordre, Marc López, Francesc Recasens, Christian Callau, Yousseff El Otmany i Héctor Mercado.